Monday, 12 May 2014

GAGASAN PEMIKIRAN TUN SERI LANANG, RAJA ALI HAJI, DAN MOHD RASHID MD IDRIS

PENGUMPULAN JAWAPAN BAGI SOALAN :

Bincangkan gagasan pemikiran Tun Seri Lanang (Sulalatus Salatin), Raja Ali Haji (Bustan Al-Katibin) Dan Mohd Rashid Md Idris (Teori Falsafah Bahasa).

JAWAPAN 1:
Raja Ali Haji merupakan penulis berbakat pada zamannya. Sumbangan beliau dalam bidang bahasa persuratan, sejarah dan agama telah menjadi bahan kajian sarjana dan orientalis. Antara beberapa karya beliau yang penting ialah sebuah karya berjudul Bustanul-Katibin Lissubyanil, Muta’alimi atau dalam bahasa Melayu, Kitab Perkebunan Jurutulis bagi kanak-kanak yang baru hendak mempelajarinya. Hasilnya merupakan karya kritis mengenai nahu bahasa Melayu. Buku ini dikarang oleh beliau pada 20 Syaaban 1273 bersamaan 15 April 1857. Buku ini diusahakan dengan menggunakan cap batu di Penyegat. Karya ini diulas dan diterjemahkan ke dalam bahasa Belanda oleh Van Ronkel dalam Tijdschrift Voor Indische Taal Land.en Volkenkunde pada tahun 1901.
            Buku yang terdiri daripada 10 pasal utama ini dimulai dengan sebuah huraian mukadimah yang menjelaskan tentang kaitan antara bahasa dengan adat, adab, dan budi pekerti. Selain itu, tajuk pemikiran Raja Ali Haji dalam mukadimah berkisar seputar fadhilat (keutamaan) ilmu dan akal untuk menjaga dan meningkatkan kualiti moral dan menjadi insan Kamil sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah. Dalam mukadimah, Raja Ali Haji juga mensyaratkan kepada pembaca dalam memahami buku ini untuk memiliki lima perkara iaitu Al-Himmah (kesungguhan), Al- Mudarasah (analisi), Al-Muhafazah (penghafalan). Al-Mudzakarah (kajian lebih lanjut) dan Al-Muthala’ah (kajian lebih mendalam). Sepuluh pasal yang disusun oleh Raja Ali Haji dalam kitab ini berisi kaedah, prinsip, dan tata cara penulisan bahasa Melayu dalam aksara Jawi yang disesuaikan dengan tatabahasa (Nahu dan Saraf) dalam bahasa Arab.
            Bustanul al-Katibin diakui sebagai karya awal mengenai tatabahasa bahasa Melayu yang dihasilkan oleh pengarang dari Nusantara sehingga membolehkan pembaca mempelajari pelbagai aspek struktur bahasa pada peringkat awal pembinaannya lagi. Tujuan Raja Ali Haji menghasilkan kitab ini adalah untuk menyebarkan ilmu bahasa dan ilmu tulisan, menghasilkan buku tatabahasa bahasa Melayu serta menerapkan hukum bahasa. Bustan al-Katibin juga mengandungi perbincangan kepentingan mempelajari bahasa dan huraiannya dalam konteks tatabahasa luas dan mendalam.
JAWAPAN 2:
GUGUSAN PEMIKIRAN RAJA ALI HAJI (BUSTAN AL – KATIBIN)
Raja Ali Haji merupakan salah seorang ulama terkemuka di Alam Melayu dalam mempertahankan tradisi Islam dan Melayu.Beliau menerapkan prinsip – prinsip ajaran agama yang diyakini dan dianutnya ke dalam karyanya sebagai hujah dan panduan yang akan mengawal generasi berikutnya dalam mengharungi kehidupan sebagai manusia. Hashim Musa menegaskan bahawa Raja Ali Haji adalah peletak asas pengajian bahasa Melayu pada tempat sebenar iaitu alat untuk memperoleh ilmu yang benar yang akan membawa kepada keyakinan dan ketaqwaan. Berdasarkan falsafah dan pegangan demikian akan lahir manusia Melayu yang beradab sopan, berakal, berbudi bahasa mulia dan berilmu tinggi. Buktinya bahasa Melayu telah mengalami proses Islamisasi. Tegas beliau dalam Bustan al-Katibin (halaman 3) :
“…adab dan sopan itu daripada tutur kata juga asalnya, kemudian baharulah pada kelakuan. Bermula apabila berkehendak kepada menunturkan ‘ilmu atau berkata-kata yang beradab dan sopan, tak dapat tiada mengetahuilah dahulu ‘ilmu yang dua itu, iaitu ‘ilmu wa al-kalam (pengetahuan dan pertuturan).”
Berdasarkan kepada falsafah dan pegangan demikian terhadap peranan dan kedudukan bahasa dalam usaha melahirkan seorang manusia Melayu yang beradab sopan, berakal dan berbudi bahasa yang mulia, dan berilmu tinggi, maka Raja Ali Haji menghasilkan karya Bustan al-Katibin ini. Mengikut Raja Ali Haji, keturunan dan pangkat yang tinggi tanpa ilmu yang sahih, akal budi yang luhur, dan adab sopan yang mulia, menjadi sia-sia belaka. Oleh hal yang demikian, dalam bahagian Mukadimah Bustan Al-Katibin, beliau telah menerangkan dahulu kelebihan-kelebihan ilmu dan akal untuk meletakkan perspektif dan tujuan sebenar dalam pembelajaran bahasa.
Dalam Bustan Al – Katibin,  Raja Ali Haji menulis dan membakukan tatabahasa Melayu dalam Bustan Al –Katibin dan menumpukan jati diri bangsa Melayu dalam buku tersebut. Hal ini juga dipertegaskan oleh beliau dalam muqaddimah Bustan Al – Katibin iaitu mengenai kelebihan ilmu dan akal untuk meletakkan perfektif dan tujuan dalam pembelajaran bahasa. Sebagai orang yang mahir dalam bahasa Arab, Raja Ali Haji amat mengetahui pentingnya fungsi bahasa dalam penyampaian misi – misi Islam kepada umat.
Raja Ali haji sangat terkenal dalam bidang bahasa. Beliau telah menghasilkan Bustan al- Katibin pada tahun 1850. Bustan al-Katibin membawa maksud Taman Pujangga-pujangga. Bustan al- katibin merupakan buku tatabahasa Melayu. Buku ini dimulakan dengan pendahuluan, 30 Fasal dan penutupnya. Mukadimah atau pendahuluan Bustan Al Katibin menjelaskan kelebihan ilmu dan akal manakala bahagian isi yang terdiri daripada 30 pasal dapat dibahagikan kepada 3 kelompok iaitu tata ejaan, pembahasan kelas kata dan analisis kalimat. Tata ejaan dimuatkan dalam fasal 1 hingga fasal yang ke 10.
Bustanul al-Katibin diakui sebagai karya awal mengenai tatabahasa bahasa Melayu yang dihasilkan oleh pengarang dari Nusantara sehingga membolehkan pembaca mempelajari pelbagai aspek struktur bahasa pada peringkat awal pembinaannya lagi. Tujuan Raja Ali Haji menghasilkan kitab ini adalah untuk menyebarkan ilmu bahasa dan ilmu tulisan, menghasilkan buku tatabahasa bahasa Melayu serta menerapkan hukum bahasa. Bustan al-Katibin juga mengandungi perbincangan kepentingan mempelajari bahasa dan huraiannya dalam konteks tatabahasa luas dan mendalam.
            Kitab terbabit turut mengandungi perbincangan mengenai aspek ilmu yang terkandung dalam bahasa Melayu, selain pengajaran Raja Ali Haji dalam ilmu dan akal yang bukan sahaja sesuai untuk pembacaan pada zamannya, bahkan masih lagi bermanfaat untuk diketahui serta dikaji oleh sarjana dan pembaca kini. Raja Ali Haji turut mengemukakan 10 adab berguru yang wajar dijadikan ikutan dan teladan kepada pelajar, sekali gus dianggap menjadi peringatan yang berguna kepada mereka yang sedang menuntut ilmu.
            Oleh itu, semasa beliau menghuraikan tentang bahasa Melayu, terlebih dahulu beliau telah menghuraikan secara terperinci adab dan syarat menuntut ilmu, iaitu merupakan asas kepada psikologi pendidikan yang mampu melahirkan seorang Melayu yang bukan sahaja fasih bercakap tetapi juga boleh bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan yang mulia. Penyemaian adab dalam diri seseorang merupakan proses pendidikan yang dapat membawa kepada disiplin jasad, akal dan unsur kerohaniannya yang seterusnya akan membolehkan seseorang itu mencari, memperoleh, dan mengamalkan ilmu yang benar. 
GUGUSAN PEMIKIRAN TUN SERI LANANG (SULALATUS SALATIN)
Mengikut sejarah, Tun Seri Lanang ialah Bendahara Paduka Raja, Johor antara tahun 1580 dan 1615, serta penyunting Sejarah Melayu (buku, 1612) yang merupakan moyang kepada Sultan Johor dan Sultan Terengganu.Dalam pengetahuan orang-orang Melayu, nama Tun Seri Lanang lebih dikenali sebagai salah seorang bijak pandai dan pengarang ulung bangsa Melayu yang setaraf dengan Munshi Abdullah (Pengarang Hikayat Abdullah). Tun Seri Lanang dilantik sebagai uleebalang Samalanga yang pertama yang terletak di pesisir timur Aceh pada tahun 1613 dan terus memerintah selama 40 tahun sehingga kematiannya pada tahun 1659 di Samalanga, Aceh.
Kehebatan Tun Seri Lanang adalah kemahiran mengarang, mengolah dan menulis dengan teliti. Sekiranya dikaji, hanya  bangsa Melayu sahaja yang mempunyai sejarah tentang kehidupan bangsanya masa lalu iaitu Sejarah Melayu karya Tun Seri Lanang. Sejarah sepatutnya bukan hanya dikenang atau diikuti, tetapi diteladani apa yang baik dijadikan teladan, manakala yang buruk di jadikan sempadan. Inilah yang tersurat dan juga yang tersirat dalam tulisan yang dipaparkan oleh Tun Seri Lanang dalam Sejarah Melayu.
Pengaruh Penyair Usman Awang yang sering membaca dan mengkaji Sejarah Melayu tulisan Tun Seri Lanang mendapat idea dan terkesan dengan cara penulisannya. Beliau menulis sajak Melayu Johor hasil dan pengaruh daripada pembacaan Sejarah Melayu tulisan Tun Seri Lanang.
Kehebatan Tun Seri Lanang adalah kekuatan daya renung, memahami sistem politik dan budaya tradisional pada masa itu dan menerapkan dalam tulisan untuk tatapan generasi masa depan iaitu masa kini. Beliau juga memahami kewibawaan (atau keesahan) kuasa dalam kehidupan istana dan juga kehidupan rakyat jelata. Sebagai penulis beliau dilindungi oleh pihak istana dan mereka yang mempunyai kuasa. Kajian mendapati, kesarjanaan Melayu dimulakan oleh tokoh seperti Tun Seri Lanang, Hamzah Fansuri, Munshi Abdullah, Mereka ini adalah pelopor dalam persuratan Melayu sejak zaman silam hingga abad ke 20 ini.
Memahami manusia Melayu sejak dari Sejarah Melayu terpancar akal budinya, mengikut alur perasaan dan keindahannya. Ia boleh dijadikan landasan dalam bidang politik, budaya, sosial, ekonomi, sejarah dan juga pendidikan. Justeru, terdapat beberapa persoalan dalam kehidupan bangsa Melayu pada zaman silam yang kini berulang kembali dalam kehidupan masa kini. Membaca Sejarah Melayu seharusnya dijadikan landasan pemikiran politik dan sosial serta tatacara kehidupan masa kini. Peta sastera Melayu Nusantara adalah bertapak dan berasal daripada Sejarah Melayu.
Seorang pengarang seperti Tun Seri Lanang, menulis sejarah bangsanya, maka dipilihnya generasi sejarah, yang juga digolongkan sebagai sastera yang melakarkan perjalanan kerajaan, pergerakan bangsa, peristiwa dan watak penting dalam karya-karya beliau. Dia menjadikan Sejarah Melayu sebagai hasil sastera dan sejarah yang bernilai sebagai khazanah bangsa yang sangat indah bahasa dan penceritaannya.
GUGUSAN PEMIKIRAN MOHD RASHID MD IDRIS (TEORI FALSAFAH BAHASA)
Mohd Rashid Md Idris dalam tesisnya Ph.D beliau (2007) telah mengemukakan sebuah model yang diberi nama “Teori Falsafah Bahasa.” Pada umumnya memperlihatkan hubungan erat antara bahasa dengan pemikiran penuturnya. Mohd Rashid Md Idris & Abu Hassan Abdul (2010 : 17) menyatakan bahawa dalam teori ini terdapat kesempurnaan berbahasa. Kesempurnaan berbahasa dapat dicapai melalui penggunaan alat – alat pertuturan kurniaan Allah dengan cara yang betul serta menekankn komunikasi secara holistik yang dapat memberikan gambaran keseluruhan kehidupan orang Melayu merangkumi bahasa, budaya dan agama.Prinsip kesempurnaan berbahasa ini mengetengahkan tiga prinsip asas bagi memastikan fungsi bahasa dimanfaat secara maksimum.
Pertama, keperluan berbahasa menurut nahu bahasa yang betul; kedua, keperluan berbahasa untuk menyampaikan maklumat yang betul dan benar; dan ketiga, kewajaran berbahasa untuk tujuan ibadah. Berdasarkan aplikasi teori ini juga, nilai kebijaksanaan Melayu dapat dilihat. Misalnya dalam pantun, kebijaksanaan Melayu dapat dilihat dalam hampir semua kegiatan hidup mereka.
Hal ini dirakamkan dalam tujuh kategori nilai kebijaksanaan mereka, iaitu ketika mendidik; ketika menguji minda; ketika berinteraksi sesama pemantun; ketika berinteraksi dengan alam; ketika bekerja; ketika memimpin; ketika berubat; dan termasuk ketika berhibur. Turut dibuktikan adalah tingkat kebijaksanaan orang Melayu. Umumnya, individu yang memiliki tingkat kebijaksanaan yang lebih tinggi dianggap mempunyai kelebihan untukmendapat sanjungan dan kedudukan lebih tinggi dalam masyarakatnya.
Hal ini jelas menunjukkan bahawa ketiga – tiga tokoh ini mempuyai gugusan pemikiran yang bijaksana dan nilai yang tinggi dalam penulisan karya agung agar kandungan dalam karya – karya ini boleh menjadi pedoman dan pengajaran kepada seseorang untuk menimba ilmu pengetahuan.

JAWAPAN 3:
Tun Seri Lanang merupakan pengarang hikayat Melayu yang bertajuk Sulalatus Salatin. Berdasarkan Sulalatus Salatin, dapat disimpulkan bahawa gagasan pemikiran Tun Seri Lanang lebih ke arah sosial dan kebudayaan yang merujuk kepada pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka. Kitab Sulalatus Salatin menjadi antara sumber rujukan utama yang bersifat primer tentang sejarah masyarakat dan kebudayaan Melayu awal. Dengan itu Sejarah Melayu boleh digunakan untuk menyusun sejarah kemasyarakatan. Hal ini adalah kerana karya ini memberi gambaran yang jelas tentang cara hidup penduduk Melaka pada abad ke-15 M. (Liaw Yock Fang: 214-215) dalam Seri Lanang Jaya et.al (2013). Sejarah Melayu dapat dikatakan sebagai sumber penting dalam menyusun sejarah kemasyarakatan Melayu.
            Pengarang Bustam Al-Katibin  iaitu Raja Ali Haji mempunyai pemikiran yang berbeza dengan Tun Seri Lanang. Berdasarkan Hikayat Bustam Al-Katibin, gagasan pemikiran Raja Ali Haji lebih bercorak keilmuan. dalam karyanya itu, beliau lebih menekankan tentang bahasa dengan adat, adab, dan budi pekerti. Bustanul al-Katibin diakui sebagai karya awal mengenai tatabahasa bahasa Melayu yang dihasilkan oleh pengarang dari Nusantara sehingga membolehkan pembaca mempelajari pelbagai aspek struktur bahasa pada peringkat awal pembinaannya lagi. Tujuan Raja Ali Haji menghasilkan kitab ini adalah untuk menyebarkan ilmu bahasa dan ilmu tulisan, menghasilkan buku tatabahasa bahasa Melayu serta menerapkan hukum bahasa. Bustan al-Katibin juga mengandungi perbincangan kepentingan mempelajari bahasa dan huraiannya dalam konteks tatabahasa luas dan mendalam. Sumbangan beliau dalam bidang bahasa persuratan, sejarah dan agama telah menjadi bahan kajian sarjana dan orientalis.
Mohd Rashid Md Idris merupakan individu yang mendukung teori falsafah bahasa. Gagasan pemikiran beliau boleh dikatakan kreatif sekali. Hal ini demikian kerana, pada pendapat saya teori yang dikemukakan oleh beliau menunjukkan bahawa bahasa itu mesra pengguna. Buktinya Md Rashid Md Idris menyatakan bahawa bahasa sebagai alat atau kenderaan yang mendukung dan menyampaikan maksud. Penyataan tersebut memberi gambaran bahawa terdapat hubungan erat antara bahasa dan penuturnya.
JAWAPAN 4:
Gagasan Pemikiran Mohd Rashid Md Idris dalam Teori Falsafah Bahasa
Teori Falsafah Bahasa diasaskan oleh Mohd Rashid Md Idris yang mengetengahkan satu bentuk rajah iaitu bulatan, anak panah (dua hala) dan garisan putus-putus beserta dengan huraian berkaitan rajah. Teori ini dihasilkan gandingan Teori Relatif dan Teori Kenuranian Bahasa. Gabungan teori-teori ini mewujudkan satu titik pertemuan antara pemikiran barat dengan pemikiran Islam kemudian daripada kesepaduan teori-teori ini lahirlah Teori Falsafah Bahasa. Dalam teori ini, kesempurnaan kegiatan berbahasa dapat dicapai dengan mengambil kira tiga prinsip iaitu berbahasa mengikut nahunya, berbahasa untuk menyampaikan maklumat dan yang terakhir ialah berbahasa bertujuan ibadat atau mentauhidkan Allah. Prinsip yang pertama, kita haruslah berbahasa mengikut nahunya agar maksud yang hendak disampaikan mencapai objektifnya. Prinsip yang kedua, berbahasa untuk menyampaikan maklumat atau fakta yang betul dan benar.
Bentuk bulatan menggambarkan perlunya kita berbahasa secara sempurna atau (komprehensif) bukan sahaja dari segi nahunya, namun kesempurnaan juga perlu meliputi aspek makna dan tujuannya. Bentuk ini turut menggambarkan peranan bahasa yang dapat memberikan gambaran keseluruhan tentang kehidupan orang Melayu manakala bulat juga menggambarkan agama orang Melayu yakni Islam yang perlu diamalkan secara menyeluruh dan bukan sekadar mengambil sebahagiannya sahaja. Kitaran hidup manusia jika dilihat dari segi budaya ibarat sebuah roda yang ada ketikanya manusia berada di atas dan ada masanya mereka berada di bawah. Begitu juga dengan kitaran usia manusia yang mana mereka bermula daripada keadaan tidak mengetahui apa-apa seterusnya mengetahui banyak perkara namun akhirnya kembali kepada keadaan tidak mengetahui apabila seseorang itu telah nyanyuk. Jelasnya disini, bentuk bulatan merupakan lambang kepada kehidupan manusia.
Rajah anak panah (dua hala) menunjukkan hubungan langsung (tersurat) antara penutur dan pendengar (hubungan sesama manusia). Dalam hal ini, antara mereka akan berlakunya keadaan saling menghantar maklumat dan maklum balas supaya kegiatan berbahasa itu aktif dan memenuhi keperluan bersama. Garisan putus-putus pula menunjukkan wujudnya hubungan secara abstrak (tersirat) antara manusia dengan Allah selaku Pencipta. Dalam hubungan ini, Allah telah menganugerahkan banyak perkara kepada hamba-Nya. Antara anugerah terbesar yang diberikan oleh Allah ialah kejadian diri manusia itu sendiri (Allah menciptakan Adam dan anak juga adalah anugerah Allah) sehinggakan manusia itu dapat mengecap kenikmatan dunia, anugerah akal untuk berfikir dan anugerah bahasa (alat-alat pertuturan dan Allah mengajarkan nama-nama kepada Adam).
 Kesimpulannya, Teori Falsafah Bahasa (Mohd Rashid Md Idris, 2012) cuba mengetengahkan suatu situasi yang lebih jelas tentang perlunya seseorang itu menggunakan alat-alat artikulasi yang dikurniakan Allah dengan betul. Prinsip Kesempurnaan Berbahasa (Mohd Rashid Md Idris, 2012) dapat dilaksanakan dengan mengambil kira-kira tiga prinsip asas, iaitu :
1) Berbahasa mengikut nahunya agar maksud yang hendak disampaikan itu mencapai  objektifnya.
- Proses komunikasi perlu mengikut nahu yang betul agar maklumat yang hendak disampaikan itu mencapai objektifnya. Setiap perkataan perlu disusun dalam bentuk ayat yang sempurna dan memberi maknasebelum ia diucapkan mahupun ditulis. Penggunaan perkataan yang difahami umum juga sangat penting supaya pendengar dapat mentafsir makna dengan betul.
2)   Berbahasa untuk menyampaikan maklumat atau fakta yang betul dan benar.
- Berdasarkan prinsip ini, seseorang perlulah menggunakan bahasa bagi menyampaikan fakta yang betul dan benar. Seseorang yang hendak menyampaikan maklumat tidah boleh hanya berlandaskan kepercayaan dan emosi semata-mata tetapi hendaklah berlandaskan sumber-sumber yang sahih dan boleh dipercayai.
3)  Berbahasa untuk tujuan ibadah atau mentauhidkan Allah.
- Terdapat pelbagai cara untuk kita beribadat kepada Allah S.W.T misalnya solat, puasa dan zakat malah melakukan pekerjaan yang baik juga berdasarkan niat kerana Allah juga merupakan ibadat. Berbahasa juga merupakan salah satu cara untuk beribadah apabila kita berbahasa untuk menyampaikan kebaikan.
JAWAPAN 5:
1.    Tun Seri Lanang (Sulalatus Salatin)
Tun Seri Lanang dilahirkan pada 1565 di Bukit Seluyut, Kota Tinggi, Johor. Nama sebenarnya ialah Tun Muhammad. Tun Seri Lanang mula mengarang karya Sulalatus Salatin bermula pada tahun 1612 dan lebih terkenal sebagai pengarang dan penyusun Sejarah Melayu disamping jawatannya sebagai Bendahara Kerajaan Johor. Sebuah naskah diserah kepadanya, iaitu Hikayat Melayu yang kemudian diberi nama Sulalat al-Salatin. Naskah Hikayat Melayu yang ditugaskan kepada Tun Seri Lanang untuk diperbaiki oleh Raja Abdullah adalah naskah yang mengandungi peradaban melayu seluruhnya. Sulalat al-Salatin juga dikenali sebagai Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin.
Karya Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) ini terisi di dalamnya pelbagai sejarah masyarakat Melayu, Jawa, Brunei, Patani dan Campa. Ia adalah suatu karya yang banyak menceritakan tentang sejarah bangsa-bangsa di Nusantara dan diperakui kekayaan isi cerita di dalamnya. Pelbagai peristiwa yang kini dilabelkan sebagai sejarah bangsa Melayu termuat di dalam hasil pengarangan ini termasuklah yang berunsurkan salasilah raja-raja, kisah kepahlawanan, sejarah, humor atau jenaka, kisah-kisah cinta dan kasih sayang, kisah yang berunsur magis dan sebagainya.
2.      Raja Ali Haji (Bustan al-Katibin)
Nama sebenar pengarang Bustan al-Katibin ialah raja Ali Haji bin Raja Ahmad Haji. Beliau dilahirkan di Penyengat, Riau pada tahun 1809. Bustan al--Katibin terdiri daripada 10 fasal utama ini dimulai dengan sebuah huraian mukadimah yang menjelaskan tentang kaitan antara bahasa dengan adat, adab, dan budi pekerti. Selain itu, pemikiran Raja Ali Haji dalam mukadimah berkisar seputar fadhilat (keutamaan) ilmu dan akal untuk menjaga dan meningkatkan kualiti moral dan menjadi insan Kamil sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah. Sepuluh fasal yang disusun oleh Raja Ali Haji dalam kitab ini berisi kaedah, prinsip, dan tata cara penulisan bahasa Melayu dalam aksara Jawi yang disesuaikan dengan tatabahasa (Nahu dan Saraf) dalam bahasa Arab.
 Bustan al-Katibin diakui sebagai karya awal mengenai tatabahasa bahasa Melayu yang dihasilkan oleh pengarang dari Nusantara sehingga membolehkan pembaca mempelajari pelbagai aspek struktur bahasa pada peringkat awal pembinaannya lagi. Tujuan Raja Ali Haji menghasilkan kitab ini adalah untuk menyebarkan ilmu bahasa dan ilmu tulisan, menghasilkan buku tatabahasa bahasa Melayu serta menerapkan hukum bahasa. Bustan al-Katibin juga mengandungi perbincangan kepentingan mempelajari bahasa dan huraiannya dalam konteks tatabahasa luas dan mendalam.
3.      Mohd Rashid Md Idris (Teori Falsafah Bahasa)
Model Falsafah Bahasa dikemukakan oleh Mohd Rashid bin Md. Idris dalam tesis ph.D beliau pada tahun 2007 berdasarkan perbincangan mengenai padanan Teori Relatif dengan Teori Kenuranian. Ringkasan dapatan Teori Relatif yang dikemukakan oleh Edward Sapir (1884-1939) dan Benjamin Whorf (1897-1941) ialah bahasa berperanan dalam mempengaruhi pemikiran dan cara hidup individu masyarakat penuturnya. Dapatan teori ini menjadi asas kepada Model Falsafah Bahasa. Model Falsafah Bahasa ini boleh dibahagikan kepada  tiga bahagian, iaitu bentuk bulatan, anak panah dan garisan putus. Bentuk bulatan menggambarkan perlunya kita berbahsa secara sempurna (komprehensif) bukan sahaja dari segi nahunya, namun kesempurnaan juga perlu meliputi aspek makna dan tujuannya. Anak panah pula menunjukkan wujudnya hubungan langsung (tersurat) antara penutur dengan pendengar (hubungan sesama manusia). Garisan putus pula menunjukkan wujudnya hubungan secara abstrak (tersirat) antara manusia dengan Allah selaku Pencipta.

JAWAPAN 6:
Falsafah Bahasa merupakan gabungan Teori Relatif dengan Teori Kenuranian Bahasa yang telah diperkenalkan oleh Mohd Rashid Md Idris dalam tesis ph.D beliau pada tahun 2007. Dapatan daripada teori ini ialah potensi berbahasa adalah kurniaan Allah. (Mohd Rashid Md Idris, 2010: 15). Model ini terdapat tiga pecahan utama iaitu bulatan, anak panah, dan garisan putus-putus. Bentuk bulatan menggambarkan perlunya kita berbahasa secara sempurna mengikut nahu, makna, dan tujuan. Ketiga-tiga aspek ini adalah selaras prinsip kesempurnaan berbahasa iaitu berbahasa mengikut nahu yang betul, berbahasa untuk menyampaikan maklumat yang benar, dan berbahasa untuk tujuan ibadah. Segala ujaran itu mestilah dalam konteks yang mudah untuk difahami, disenangi oleh pendengar, dan bertujuan baik selaras dengan tuntutan syarak. Bentuk bulatan ini secara tidak langsung turut menggambarkan peranan bahasa yang menggambarkan keseluruhan kehidupan orang Melayu termasuklah dalam mengamalkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan mereka sepenuhnya. Kitaran budaya dan usia juga diibaratkan seperti roda yang adakalanya di atas dan adakalanya di bawah.
            Rajah anak panah dua hala menggambarkan hubungan langsung (tersurat) antara antara penutur dengan pendengar. Dalam konteks ini, akan berlakunya satu keadaan saling menghantar maklumat dan maklum balas supaya kegiatan berbahasa itu aktif dan memenuhi keperluan bersama. Keadaan ini selaras dengan prinsip kesempurnaan berbahasa yang kedua iaitu berbahasa untuk menyampaikan maklumat. Lumrahnya, seorang manusia perlu berkomunikasi antara satu sama lain untuk berhubung bagi mendapatkan maklumat. Pelbagai cara manusia berkomunikasi. Ada yang secara verbal dan ada yang secara non-verbal.  
            Garisan putus-putus dalam rajah menerangkan wujudnya hubungan secara abstrak (tersirat) antara manusia dengan Allah  selaku Pencipta. Dalam hubungan ini, Allah telah menganugerahkan banyak perkara kepada makhluk-Nya. Keadaan ini termasuklah kejadian asal diri manusia itu sendiri. Dalam konteks ini, Allah turut menganugerahkan akal kepada manusia untuk berfikir dalam menentukan sama ada mereka memilih untuk menjadi manusia yang baik ataupun sebaliknya.
            Alat-alat pertuturan yang diberikan kepada manusia merupakan satu pinjaman yang amat berharga untuk mereka berkomunikasi antara satu sama lain. Manusia berkomunikasi bukan sahaja sesama mereka tetapi juga dengan Yang Maha Pencipta iaitu melalui amalan ibadah yang dilakukan. Keadaan ini selaras dengan prinsip kesempurnaan berbahasa yang ketiga iaitu berbahasa untuk beribadah atau mentauhidkan Allah.
Khazanah persuratan Melayu kaya dengan karya ilmu dalam pelbagai bidang. Dalam zaman klasik, ilmu yang paling menonjol ialah ilmu agama Islam. Hal ini dapat difahami kerana apabila permulaan Islam diperkenalkan kepada umat Melayu, diperlukan pengembangan ajaran Islam dalam segala sudut yang berkaitan dengan kehidupan dunia dan akhirat bangsa Melayu, selaras dengan kesepaduan yang ditekankan oleh Islam, iaitu hubungan dengan Tuhan (hablum min Allah) dan hubungan dengan sesama manusia dan bahkan makhluk lain (hablum min al-nas). Oleh itu, terhasillah beberapa banyak karya persuratan dalam bidang ilmu keagamaan. 
 Secara kasar, ilmu keagamaan yang dikembangkan dalam penulisan para ulama’ terbahagi kepada:

1. Ilmu kalam atau tauhid atau akidah.
2. Ilmu feqah atau ibadat seperti solat, puasa, zakat, haji.
3. Ilmu kekeluargaan (munakahat).
4. Ilmu hubungan ekonomi dan sosial (muamalat).
5. Ilmu undang-undang dan pengadilan (jinayat).
6. Ilmu tasawuf atau akhlak.
 JAWAPAN 7:
 Gagasan Pemikiran Tun Sri Lanang
Tun Muhammad atau nama timang-timangannya Tun Sri Lanang mula mengarang karyaSulalatus Salatin bermula pada tahun 1612 dan lebih terkenal sebagai pengarang dan penyusun Sejarah Melayu disamping jawatannya sebagai Bendahara Kerajaan Johor. Beliau disifatkan sebgai seorang yang kreatif, berpengetahuan luas dalam aspek penggunaan gaya bahasa dan penulisan, peraturan dan adat istiadat Melayu. Karya terunggul beliau ini berkait rapat dengan Sejarah Kesultanan Melayu Melaka dan karya tersebut seringkali dijadikan rujukan sejarah bagi mengkaji peradaban Tamadun Islam Beraja. Karya Sulalatus Salatin yang merangkumi pelbagai aspek penceritaan menjadikan ianya sebagai sumber rujukan utama tentang kebudayaan dan ketamadunan masyarakat Melayu awal. melihat kepada gagasan pemikiran beliau, Tun Sri Lanang menerapkn pemikarannya mengenai ketaatan,waad, keadilan dan pemikiran keberanian. sebagai contohnya, pemikiran beliau terhadap waad,Dalam konsep waad, dengan jelas menetapkan bahawa golongan rakyat dikehendaki taat setia dan patuh kepada raja, walaupun raja bersikap zalim dan kejam. Ini secara tidak langsung mewujudkan suatu konsep lain iaitu konsep "daulat". "tulah” serta konsep "derhaka". Konsep daulat, tulah, dan derhaka merupakan aspek panting yang mendasari konsep negeri beraja. Dalam Sulalatus Salatin ada menyebut kisah penderhakaan terhadap raja oleh rakyat jelata. Peristiwa penderhakaan pertama dilakukan oleh Sang Rajuna Tapa yang berpunca dari Raja Iskandar Syah, iaitu raja Singapura yang terakhir telah termakan fitnah oleh gundik raja yang lain. Raja Iskandar Syah telah menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa.
Gagasan Pemikiran Raja Ali haji. 
            Bustan al-Katibin merupakan sebuah karya paling awal tentang bahasa Melayu yang disusun oleh seorang ilmuwan dan budayawan Melayu ulung, Raja Ali Haji. Kitab ini selesai dikarang pada 15 September 1850.Raja Ali Haji menekankan bahawa perkara paling utama yang harus dipelajari oleh orang Melayu tentang bahasanya ialah ilmu yang terkandung di dalamnya, kerana bahasa padanya ialah alat dalam sistem pemikiran yang digunakan secara kreatif oleh manusia untuk mencapai ilmu yang benar tentang alam ciptaan Allah. Dengan mengikuti adab dan syarat menuntut ilmu, pembelajaran bahasa Melayu mampu melahirkan penutur yang bukan sahaja fasih bercakap tetapi bercakap dengan budi bahasa dan adab sopan yang mutlak dengan ilmu yang sahih dan benar.
Gagasan Pemikiran Mohd Rashid Md Idris. 
 Dalam falsafah bahasa ini, terdapat satu gagasan teori yang dikaji oleh Mohd Rashid Md Idris, iatu teori falsafah bahasa yang menggabungkan dua teori lain. Teori yang dimaksudkan adalah teori relatif dan teori kenuranian bahasa. Menurut beliau, manusia mempunyai bahasa dan dapat berfikir tetapi binatang tidak, kecuali dalam bentuk yang amat primitif dan erat hubungannya dengan naluri binatang tersebut. Beliau menegaskan bahawa manusia dianugerahi Allah S.W.T dengan bahasa dan akal semata-mata untuk mengangkat martabat manusia sebagai makhluk ciptaan yang sebaik-baik kejadian. Oleh yang demikian, beliau menggunakan kerelevanan idea tersebut untuk menggabungkan kedua-dua teori tersebut kerana berpendapat kedua-dua unsur tersebut tidak boleh difikirkan secara terpisah

JAWAPAN 8:
Gagasan pemikiran Raja Ali Haji adalah lebih ke arah keislaman. Beliau mempunyai beberapa kelebihan sendiri terutama dari aspek pengkaryaan dengan menghasilkan sekitar 14 karya, bidang penulisan, pemikir dan konsep Islamisme dalam penulisan. Menurut Prof. Datuk Dr. Abu Hassan Sham (1998), landasan keislaman ini banyak dipengaruhi oleh latar belakang keluarga dan system pendidikan Islam tradisional yang diterima dari beberapa guru dan ulama di Riau serta pendidikan informal dari keluarganya merupakan landasan penting kepada proses berfikir Raja Ali Haji. Bustan al-Katibin merupakan Kitab Perkebunan Jurutulis bagi Kanak-kanak yang Hendak Belajar. Karya tersebut adalah karya tulisan pertama yang menyentuh berkenaan dengan bahasa Melayu. Tulisan dalam karya ini menggunakan skrip tulisan jawi atau arab yang berbentuk khat jenis nasyta’lik. Dalam karya tersebut dimuatkan bersama 30 Fasal. Fasal-fasal tersebut telah dibahagikan kepada enam topik. Antara topiknya adalah membincangkan tentang peraturan ejaan jawi bahasa Melayu, huraian tentang kelas kata, unit-unit tatabahasa yang terdiri daripada ayat atau klausa, frasa dan perkataan, binaan sintaksis dan prinsip dan peraturan menyusun perkataan dalam membuat karangan.
            Gagasan pemikiran Tun Seri Lanang dalam Sulalatus Salatin adalah karya yang menceritakan zaman Kesultanan Melayu Melaka yang dikatakan dibawa dari Goa. Antara gagasan pemikiran yang ingin disampaikan oleh Tun Seri Lanang adalah seperti sifat ketaatan yang diamalkan terlalu keterlaluan dan terlalu mengagung-agungkan sultan biarpun tindakan sultan tersebut adalah salah dan melampau. Seterusnya adalah berkenaan waad atau dikenali sebagai daulat pada masa kini. Waad ini dilihat sebagai suatu kontrak atau perjanjian di antara golongan pemerintah dan rakyat. Terdapat pelbagai perjanjian yang bertimbal balik. Contohnya, rakyat tidak boleh menderhaka kepada raja dan raja juga tidak boleh menzalimi rakyat. Rakyat tidak boleh menderhaka dan perlu taat kepada raja. Perjanjian ini dapat membuatkan rakyat tunduk patuh kepada raja dan sekiranya tidak patuh, mereka akan ditimpa bencana. Seterusnya adalah gagasan pemikiran mengenai keadilan. Dalam kitab ini, tidak banyak yang ditonjolkan mengenai sikap raja yang adil.
            Gagasan pemikiran Mohd. Rashid Md. Idris dalam Teori Falsafah Bahasa. Teori Falsafah Bahasa adalah merupakan teori yang diasaskan melalui dapatan Teori Relatif yang dikemukakan oleh Edward Sapir (1884-1939) dan Benjamin Whorf (1897-1941) dalam Mohd Rashid Md Idris (2007), ialah bahasa berperanan dalam mempengaruhi pemikiran dan cara hidup individu dan masyarakat penuturnya. Gagasan pemikiran ini diperkemaskan dengan kemasukan dapatan Teori Kenuranian Bahasa. Rumusan dapatan daripada teori ini ialah potensi berbahasa adalah kurnian Allah. Gagasan pemikiran ini menggambarkan perlunya kita berbahasa secara sempurna bukan sahaja dari segi nahunya, namun kesempurnaan juga perlu meliputi aspek makna dan tujuannya. Segala ujaran juga turut haruslah bersesuaian dengan tuntutan syarak sekaligus mempamerkan gambaran kehidupan masyarakat Melayu. Teori Falsafah Bahasa menitikberatkan tujuan berbahasa adalah untuk menyampaikan maklumat yang benar dan betul. Selari dengan firman allah S.W.T iaitu yang dipetik oleh Mohd Rashid Md Idris (2012:70) yang bermaksud:
“wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah perkataan yang benar.”
(Surah Al-Ahzab:33:70)
JAWAPAN 9:
Tun Sri Lanang
Tun Sri Lanang merupakan tokoh kesusasteraan yang terulung pada suatu ketika dahulu. Karya teragung beliau ialah Sulalatus Salatin memuatkan pemikiran beliau yang kreatif sejajar dengan kehidupan pada zaman tersebut.Antara falsafah yang ditonjolkan dalam karya beliau ialah: 
1.   Ketaatan
Dalam Hikayat Hang Tuah, Hang Tuah menunjukkan ketaatan kepada sultan sehingga rela menerima hukuman bunuh dari sultan setelah difitnah berkelakuan sumbang dengan dayang. Hang Tuah rela dihukum biarpun beliau tidak bersalah.Baginda Paduka Raja dikatakan taat kepada sultan malah akur dan tidak memprotes apabila anaknya Tun Besar, dibunuh oleh anak sultan kerana bola sepak raganya terkena destar anaknda sultan lalu terjatuh ke tanah.
2.  Waad
Dalam konsep waad, dengan jelas menetapkan bahawa golongan rakyat dikehendaki taat setia dan patuh kepada raja, walaupun raja bersikap zalim dan kejam. Ini secara tidak langsung mewujudkan suatu konsep lain iaitu konsep "daulat". "tulah” serta konsep "derhaka". Konsep daulat, tulah, dan derhaka merupakan aspek panting yang mendasari konsep negeri beraja.Dalam Sulalatus Salatin ada menyebut kisah penderhakaan terhadap raja oleh rakyat jelata. Peristiwa penderhakaan pertama dilakukan oleh Sang Rajuna Tapa yang berpunca dari Raja Iskandar Syah, iaitu raja Singapura yang terakhir telah termakan fitnah oleh gundik raja yang lain. Raja Iskandar Syah telah menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa apabila anak perempuan  
Raja Ali Haji
Dalam karya Bustan Al-khatibin lebih melihat kepada aspek bahasa atau nahu dan bukannya cerita-cerita sejarah seperti Tuhfat al-Naffis. Bahagian yang paling besar tentang karya ini terdiri daripada Mukadimah diikuti oleh 31 Fasal atau perkara mauduk dan disimpulkan oleh tiga pesan atau nasihat yang ingin disampaikan oleh beliau. Dalam sebahagian besar kitab ini bukan sahaja memperkatakan analisis ilmu bahasa tentang bahasa tersebut, tetapi menekankan juga perkara-perkara seperti nilai ilmu pengetahuan. Bahagian pengenalannaya, banyak diselang selikan dengan ungkapan-ungkapan Arab yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu. Hal ini jela menunjukkan bentuk dan dianjurkan dan digunakan oleh beliau terutamanya dalam menulis warkah kiriman.
Mohd Rashid Md Idris (Teori Falsafah Bahasa)
Dalam falsafah bahasa ini, terdapat satu gagasan teori yang dikaji oleh Mohd Rashid Md Idris, iaitu teori falsafah bahasa. Model ini cuba mengetengahkan suatu situasi yang lebih jelas tentang perlunya seseorang itu menggunakan alat-alat artikulasi (alat-alat pertuturan) yang dikurniai oleh Allah dengan cara yang betul. Kesempurnaan kegiatan berbahasa dapat dilaksanakan dengan mengambil kira tiga prinsip asas iaitu (i) berbahasa mengikut nahunya agar maksud yang ingin disampaikan itu tercapai objektifnya, (ii) berbahasa untuk menyampaikan maklumat atau fakta yang betul dan benar, dan (iii) berbahasa untuk tujuan ibadah atau mentauhidkan Allah. Dengan cara itu, kita telah melakukan perkara-perkara yang terbaik dalam urusan berbahasa.
JAWAPAN 10:
Pemikiran Tun Sri Lanang dalam Sulalatus Salatin
Penulisan Tun Sri Lanang tentang Sejarah Melayu ini antara lainnya menggambarkan kehidupan masyarakat Melayu pada zaman dahulu kala yang boleh menjadi contoh dan teladan buat masyarakat Melayu pada hari ini. Bukti keagungan masyarakat Melayu sejak dahulu menjadi warisan kepada masyarakat hari ini melalui hasil-hasil karya seperti Sulalatus Salatin, Hang Tuah dan sebagainya. Hal ini terbukti apabila terciptanya ratusan puisi, drama, filem, lukisan, dan karya sejarah yang tercetus hasil daripada karya Sulalatus Salatin serta dapat juga dilihat banyak yang diterjemahkan ke dalam bahasa lain seperti bahasa Inggeris, Russia dan Jerman.
Pemikiran Raja Ali Haji dalam Bustan Al-Katibin
Bustan Al-Katibin yang ditulis oleh Raja Ali Haji merupakan kitab pertama yang dihasilkan oleh orang tempatan yang menghuraikan bahasa Melayu. Kandungan kitab ini bukan sahaja meliputi aspek tatabahasa tetapi juga meliputi falsafah tentang pengajian terhadap bahasa Melayu, iaitu dari sudut agama Islam. Dalam Bustan Al-Katibin, Raja Ali Haji telah menghuraikan falsafah terhadap pengajian bahasa dalam bahagian Mukadimah buku tersebut. Raja Ali Haji menyatakan kaitan yang erat antara kebolehan berbahasa dan adab sopan yang mulia dengan ilmu yang tinggi dalam bahagian mukadimah. Hubungan pemikiran Raja Ali Haji yang tidak lari dari pembicaraan tentang agama Islam adalah disebabkan oleh beliau berkesempatan tinggal selama setahun di tanah suci dan beliau memperdalam pengetahuannya dalam agama Islam dan bahasa Arab.
Pemikiran Mohd Rashid Md Idris dalam Teori Falsafah Bahasa
Pemikiran Mohd Rashid Md Idris dalam Teori Falsafah Bahasa Melayu menyatakan bahasa sebagai alat atau kenderaan yang mendukung dan menyampaikan maksud. Selain itu, bahasa juga boleh dilihat sebagai fenomena sosial yang menghubungkan seorang individu dengan individu yang lain dan satu kumpulan dengan kumpulan yang lain. Dalam Model Falsafah Bahasa ini, model ini dibahagikan kepada 3 bahagian, iaitu bentuk bulatan, anak panah dan garisan putus-putus. Kesempurnaan dalam berbahasa dapat dilaksanakan dengan mengambil kira tiga prinsip asas, iaitu yang pertama adalah berbahasa mengikut nahu supaya maksud yang hendak disampaikan mencapai objektifnya, yang kedua pula adalah berbahasa untuk menyampaikan maklumat atau fakta yang betul dan benar dan yang terakhir adalah berbahasa untuk tujuan ibadah ataupun mentauhidkan Allah. Budaya dan bahasa tidak dapat dipisahkan malahan menjadi bingkai untuk melihat pemikiran sesebuah masyarakat untuk berkomunikasi. Tambahan pula, kelangsungan hidup sesuatu bahasa sangat dipengaruhi oleh aturan yang terjadi dalam masyarakat penuturnya. Dengan ini, budaya yang ada di sekeliling bahasa tersebut akan turut terikut menentukan wajah dari bahasa tersebut. Selain itu, bahasa dan budaya juga merupakan dua sistem yang melekat pada manusia.
Rujukan:
Mohamad Daud Mohamad (1987). Tokoh-tokoh sastera Melayu klasik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Rashid Md Idris & Abu Hassan Abdul (2010). Falsafah Pendidikan Bahasa. Tanjong  Malim: Emeritus Publications.
 Mohd Rashid Md Idris (2012). Teori Falsafah Bahasa (Teori Rashid). Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Nik Safiah Karim (2010). Tatabahasa Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Universiti Malaya.








No comments:

Post a Comment