NILAI-NILAI
MORAL YANG TERDAPAT DALAM HIKAYAT PANJI JAYENG KUSUMA
Nor Rasyidah Binti
Zakaria
Fakulti bahasa dan
Kominikasi
Universiti
Pendidikan Sultan Idris
Perak, MALAYSIA
Abstrak
Artikal ini
adalah berkenaan dengan nilai-nilai moral yang terdapat dalam Hikayat Panji
Jayeng Kusuma (HPJK). Kajian dilakukan bagi meneliti dan mengkaji nilai-nilai
moral sama ada nilai positif atau nilai negatif yang terdapat dalam HPJK. Melalui
kajian ini juga, kita dapat mengetahui watak dan perwatakan watak yang terdapat
dalam hikayat tersebut melalui nilai-nilai yang diceritakan. Seterusnya, kita
juga dapat mengetahui sama ada nilai tersebut boleh dijadikan sebagai
pengajaran dan tauladan dalam kehidupan seharian atau nilai tesebut perlu kita
jauhi. Hikayat ini banyak mengisahkan kisah-kisah percintaan, pengembaraan dan
peperangan. Melalui unsur-unsur inilah yang menyebabkan banyak peristiwa dan
babak menarik yang berlaku dan sudah tentunya setiap babak tersebut mempunnyai
nilai moralnya yang tersendiri. Nilai-nilai moral tersebut bukan sahaja telah
menjadikan hikayat ini nampak lebih menarik malah, dapat memberi pengajaran
kepada pembaca supaya menjadikan setiap babak yang diceritakan itu sebagai
pengajaran kepada mereka dalam kehidupan seharian. Terutamanya, ketika membuat
sesuatu keputusan itu, hendaklah jangan terburu-buru. Hal yang demikian kerana,
sikap yang terburu-buru akan membawa kerugian dan kesesalan sebagai mana yang
digambarkan dalam watak utama dalam hikayat tersebut.
1.0
PENGENALAN
Hikayat Panji Jayeng Kusuma (HPJK) ini terdapat dalam
bentuk naskhah tulisan jawi yang ditulis di atas kertas berukuran 35cm x 22cm.
Penulis atau penyalin naskhak ini tidak menulis nombor halaman pada setiap
halamannya. Walau bagaimanapun, setelah di periksa, didapati bahawa naskhah ini
mempunyai sebanyak 552 halaman. Setiap halaman tidak melebihi 23 baris, dan
setiap baris terdiri daripada 13 hingga 14 patah perkataan. Jumlah perkataan
dalam nakhah ini pula lebih kurang 177,000 patah perkataan.
Berdasarkan
HPJK ini, ada anggapan yang menyatakan bahawa percintaan adalah tema
cerita-cerita panji. Sebaliknya, ada pula yang menyatakan bahawa pengembaraan
dan peperangan yang menjadi fokus pengarangnya. Walau bagaimanapun, setelah
kita membaca cerita ini memang tidak dapat dinafikan bahawa ketiga-tiga unsur
tersebut amat penting kerana unsur-unsur inilah yang menjadi landasan cerita
ini. malah, ada baiknya jika dikatakan bahawa tema hikayat ini terdiri daripada
percintaan, pengembaraan dan peperangan. Selain itu, terdapat juga unsur yang
lain. Namun, unsur-unsur ini dapat pula dianggap sebagai ekoran dari
ketiga-tiga aspek yang disebutkan tadi. Misalnya, dari aspek percintaan yang
begitu mendalam sudah tentu akan timbul pula perasaan cemburu, kecil hati,
dengki, kianat dan sebagainya. Begitu juga dengan tema pengembaraan. Berpunca
daripada pengembaraan ini sudah tentulah akan berlakunya peperangan kerana
adanya keinginan untuk berkuasa. Seterusnya, bagi mendapatkan kemenangan, maka
terjadilah pula tipu muslihat dan kekejaman. Disamping itu, penulis juga ingin
menampilkan seni dan budaya bangsanya seperti yang diperlihat dalam pertunjukan
wayang, tarian, nyanyian, pakaian dan pertapaan.
Unsur-unsur
inilah yang membuatkan sesebuat karya itu lebih menarik disamping bertujuan
untuk menghiburkan pembaca. Disamping untuk menghibur, pengarangnya sudah tentu
tidah akan lupa untuk menyelitkan beberapa unsur moral yang bersifat didaktif
di dalamnya. Ada kalanya unsur-unsur ini dapat dikesan dengan mudah dan ada
kalanya unsur-unsur ini diadunkan secara artistik sehingga pencernaannya agak
samar-samar. Keseluruhan moral yang terdapat dalam hikayat ini dapat kita
bahagikan kepada dua kategori iaitu moral yang membawa kesan ajaran yang baik
dan moral yang membawa kesan serta ajaran yang kurang baik.
2.0
SINOPSIS HIKAYAT PANJI JAYENG KUSUMA (HPJK)
Hikayat
Panji Jayeng Kusuma (HPJK) merupakan sebuah cerita panji yang ditulis dalam
bahasa melayu. Unsur-unsur utama yang diketengahkan dalam buku ini ialah
percintaan, pengembaraan dan peperangan.
Percintaan dalam HPJK ini berlangsung antara anak-anak
raja dari beberapa buah kerajaan seperti Kuripan, Daha, Gagelang, Singasari,
Manjapahit (Majapahit) dan Lesem. Semua anak raja ini telah ditunangkan sesama
mereka sejak kecil lagi. Raden Inu Kerta Pati, sebagai wira dalam cerita ini
telah ditunangkan dengan Raden Galuh Candera Kirana, iaitu wirawatinya. Namun,
akibat tersilap mendapat gambaran tentang rupa paras, Raden Inu Kerta Pati
telah memutuskan pertunangan mereka, sebaliknya berkahwin pula dengan anak raja
Singasari iaitu Raden Galuh Lasmi Ningrat.
Walau
bagaimanapaun, Raden Inu Kerta Pati akhirnya mengetahui rupa paras sebenar
Raden Galuh Candera Kirana selepas berangkat ke Daha untuk mengahdiri
perkahwinan Raden Galuh Candera Kirana. Raden Inu berazam untuk mengambil
semula tunangnya itu, tetapi gagal apabila Raden Galuh Candera Kirana
menghilangkan diri.
Ekoran
daripada peristiwa tersebut, bermulalah pengembaraan mereka mencari Raden Galuh
Candera Kirana. Sepanjang pengembaraan tersebut, berlaku pelbagai peristiwa
yang menarik seperti peperangan, penjelmaan, penyamaran dan sebagainya.
3.0
Nilai-Nilai Moral
Setiap karya yang dihasilkan oleh pengarang sudah pasti
ada nilai-nilai moral yang ingin diketengahkan kepada pembaca. Nilai-nilai ini
bukan sahaja dapat memberi pengajaran yang berkesan kepada pembaca, malah dapat
menjadikan sesuatu cerita itu nampak lebih menarik kerana terdapat babak-babak
suka, sedih, gembira, sakit, dengki, peperangan, khianat, kasih sayang dan
sebagainya. Dalam HPJK ini, saya mengkaji nilai moral yang positif dan nilai
moral negatif.
Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, nilai bermaksud sifat ketinggian (pemikiran, agama, kemasyarakatan,
dll). Manakala, maksud moral pula
ialah, ajaran atau pegangan tentang buruk baik sesuatu perbuatan (kelakuan,
kewajiban, dll), sikap atau cara berkelakuan yang berasaskan atau yang diukur
dari segi baik buruk sesuatu akhlak.
3.1
Nilai Positif
Antara nilai moral
yang membawa kesan kebaikan adalah seperti yang berikut:
(a)
Matlamat
mendidirkan sebuah rumah tangga
Inti pati dalam HPJK dapat dianggap sesuatu yang
menggambarkan kehidupan dalam sesebuah rumah tangga. Segala kesulitan yang
dilalui oleh watak-watak dalam cerita tersebut dapat pula kita anggap sebagai
sesuatu yang perlu kita atasi bagi memperoleh kebahagiaan. Oleh itu, ada
kemungkinan pengarang ingin meninggalkan kesan bahawa sifat-sifat seperti
ketabahan, kegigihan, kejujuran, kesabaran dan keberanian perlu sekiranya kita
menginginkan kebahagiaan dalam membina sebuah rumah tangga yang aman damai.
“Baik juga aku terima anak Ratu Belambangan Jaya ini kerana ia pun ratu agung. Lagipun malu
sangat aku akan Anak Inu.”
(HPJK:
118)
Berdasarkan teks
tersebut, kita dapat lihat di sini bahawa Ratu Daha seolah-olah terkilan dengan
penolakkan Raden Inu untuk berkahwin dengan anaknya dan kemudian berkahwin pula
dengan anakanda saudaranya, Raden Lasmi Ningrat. Kekecewaan ini amat jelas
apabila baginda menerima peminangan daripada Ratu Belambangan Jaya walaupun
bukanlah dengan sepenuh hatinya.
(b)
Menepati
janji
Bagi nilai menepati janji, HPJK menggambarkan Ratu
Kuripan dan saudara-saudaranya berjanji kepada dewa-dewa sekiranya mereka
mendapat anak, mereka akan membayar kaul ke Segara Kidul. Tetapi setelah
mendapat anak, mereka melupakan janjinya. Oleh kerana sikap mereka yang
memungkir janji, para dewa menjadi murka lalu Betara kala menimbulkan berbagai
kesulitan dengan tujuan untuk menginsaf dan menyedarkan mereka.
Begitu
juga kisahnya dengan Raden Kembar Dahang yang tidak mahu menepati janjinya.
Walaupun pernah kehilangan isterinya, dan bedendam untuk membalas perbuatan
Dalang Sungging Anom yang telah merampas isterinya, akan tetapi perkara itu
terjadi disebabkan kebodohan dirinya sendiri. Janji Sang Raja Guru supaya
jangan mengambil isteri atau tunang orang itu hanya diikuti sebelum mendaoat
kesaktian. Sebaliknya, apabila berjaya berjaya berjalan diawang-awangan, dia
lupa pada janjinya lalu pergi mengambil tunangan orang. Akibat dari perbuatan
tersebut, dia mati di tangan Raden Kerta Buana. Jadi, kita perlu mengambil
tauladan dari kisah ini sebagai pengajaran supaya kita perlu menepati janji dan
sekiranya dimungkiri akan membawa padah.
Setelah Raden Kembar Dahang menengar kata Betara Indera itu, maka
sembahnya, “Patik pohonkan boleh ngambah jumantara juga, pukulan. Boleh
berjalan di awang-awangan.” Disetui oleh Betara Indera seraya titah baginda,
“Semoga-moga engkau boleh berjalan di awang-awang. Dan lagi janganlah engkau
mengambil tunangan orang atau bini orang!” Maka sembah Raden Kembar Dahang,
“Mana titah dewa agung, masakan patik berani lalui.”
(HPJK:
369)
(c)
Kasih
sayang antara keluarga
Nilai ini banyaksekali digambarkan dalam HPJK. Mereka
sentiasa mengambil tahu dan menjaga kepentingan antara satu dengan yang lain.
Mereka bukan sahaja sering mengutus surat, bahkan berasa amat kesal sekiranya
terjadi sesuatu yang boleh merenggangkan persaudaraan mereka. contohnya kita
boleh lihat dalam peristiwa penolakan Raden Inu Kerta Pati untuk berkahwin
dengan Raden Galuh. Ratu Kuripan ketika itu jatuh sakit kerana memikirkan
kesedihan adindanya Ratu Daha yang menerima berita penolakan tersebut. Kesemua
adindanya yang lain segera datang apabila mendapat khabar tentang kasihatan
Ratu Kuripan. Begitu juga dengan sikap Tatu Daha yang tidak menampakkan rasa
kekecewaan dan keretakan perhubungan kekeluargaan dengan Ratu Kuripan. Hal ini
menunjukkan betapa eratnya hubungan kekeluargaan yang tidak mungkin terputus walau dengan apa
cara sekalipun. Ketika mengadakan perayaan perkahwinan anaknya, beliau tetap
menjemput kakandanya dan tidak sedikit pun menampakkan sebarang perubahan.
Kasih
sayang antara keluarga ini juga dapat kita kesan daripada kegigihan seluruh
ahli keluarga semasa mencari saudara-mara mereka yang hilang. Sebagai contoh,
Raden Inu keluar mencari tunangnya serta sanggup meninggalkan ibu dan ayahnya
serta isterinya Raden Lasmi Ningrat. Seterusnya, Raden Agung dan Raden Gunung
Sari ikut pula mencari saudaranya di seluruh pelosok Tanah Jawa bahkan sampai
pula ke Tanah Melayu.
Adapun akan Raden Nawang Kesuma, telah ia melihat Raden Inu datang
itumaka didapatkannya. Dopeluknya leher Raden Inu, katanya sambil menangis,
“Aduh, Kakang Bagus! Tolong apalah pun yayi, carikan kakang mbak, segera bawa
kembali. Tiadalah pun yayi ini bersaudara. Lagi-lagi Kakang Menteri kedua pun
sudah pergi juga!” Maka Sang Nata dengan segala yang mengadap itu pun semuanya
menangis, belas menengar kata Ragen Galuh itu. Labih Permaisuri yang sangat
menangis seperti akan pengsan rasanya, tambahan Raden Inu, hancur luluh
hatinya.
(HPJK:
163)
(d)
Pihak
yang benar selalu mendapat keuntungan
Contoh bagi nilai ini banyak terdapat dalam HPJK ini,
terutamanya peristiwa yang berlaku ke atas Raden Galuh dan Raden Inu. Tindakan
Raden Inu memukul Ken Segerba Ningrat atas tuduhan berlaku curang amat baik
dijadikan teladan. Hal yang demikian kerana, mereka yang bertindak tanpa usul
periksa akan mendapat balasan yang setimpal, manakala pihak yang benar, iaitu
Raden Galuh sering pula menerima bantuan daripada dewa sehingga dia mendapat
kemenangan. Begitu juga peristiwa Ratu Berlambangan jaya yang berperang dengan
Ratu Astina Jajar. Walaupun pada mulanya kemenangan berpihak kepada Ratu Astina
Jajar, tetapi akhirnya Misa jejuluk tampil memberi bantuan kepada Ratu
Berlambangan Jaya sehingga baginda beroleh kemenangan. Melalui kisah ini kita
dapat diambil sebagai tauladan iaitu pertolongan haruslah diberikan kepada
pihak yang memerlukan.
(e)
Rasa
rendah diri, ikhlas dan tidak sombong
Dalam beberapa peristiwa, kita dapati kebanyakkan watak
banyak mempunyai sifat-safat ini. Contohnya Raden Inu, pada tempat-tempat yang
tertentu, sikap tidak sombong dan rendah dirinya membolehkan mereka dihormati
dan dikasihi oleh orang-orangnya. Hal ini jelas apabila Raden Inu Kerta Pati
Berkata:
Maka (Raden) Inu pun tersenyum, katanya, “Pun yayi. Kakang ini pun belum
tahu sangat menyelukat, tuan. Baiklah kakanda itu tadi juga yayi suruhkan
menyelukat. Pergilah yayi ningsun.”
(HPJK: 150)
Selain itu, para
putera dari negeri-negeri yang dikalahnya itu tidak diperlakukan
sewenang-wenangnya. Adakalanya, ketika beliau menyamar sebagai kelana, beliau
tidak mahu disembah dan dibahasakan tuanku oleh anak-anak raja yang menungkul
kepadanya. Bahkan, segala harta rampasan disuruh bahagikan sama rata.
Selain
itu, Raden Galuh pula sangat mementingkan sifat-sifat ini. Baginya, sifat-sifat
inilah yang menjadikan beliau sangat dihormati oleh orang lain. Beliau sedia
memaafkan segala kesahalan orang lain, walaupun orang itu pernah membuat salah
dengannya. Contohnya kita dapat lihat melalui kisah raden Ratna Lango tetap
dimaafkannya dan diakui sebagai saudaranya. Sikapnya yang tidak mahu menaruh
dendam terhadap Raden Ratna Lango dan Raden Inu perlu kita contohi. Walaupun
rasa marahnya pada Raden Inu atas perbuatannya itu, tetapi jauh di sudut
hatinya masih terselit juga rasa kasih sayang dan tidak mahukan saudaranya
ditimpa bala. Hal ini dapat kita lihat atas tindakannya meninggalkan Raden Inu
ketika pertemuannya di Gunung Wilis itu.
Sebermula, adapun akan Endang Kusuma Jiwa telah hari malam maka katanya,
“Kakang Endang kedua, bersimpanlah kakang. Mari kita turun darin gunung ini.
Benci aku melihat laku Sira Panji itu, kakang. Nescaya datang juga ia
mendapatkan aku kerana perangai kakang itu sudah kita ketahuilah, kakang.
Seperkaranya, sayang aku akan Kakang Inu kena sumpah segala dewa-dewa, kakang
ia saudara kepada aku!”
(HPJK: 318)
Disamping
itu, kita juga dapat mengesan sifat-sifat positif dalam kalangan isteri
anak-anak raja itu terutamanya isteri Raden Asmara Agung iaitu Raden Lasmi
Kartika. Dalam cerita ini kita dapat lihat beliau tidak sedikit pun menaruh
rasa cemburu terhadap isteri-isteri tua Raden Asmara Agung, bahkan beliau
dengan rela hati menyuruh suaminya mendapatkan isteri-isterinya itu.
Setelah sudah segala puteri itu kembali, maka Kelana Kesuma Agung pun
memeluk mencium isterinya seraya ketanya, “Yayi ningsun, utama jiwa, pun
kakanda bermohon pergi kepada adinda kedia. Itu pun tuan, nyawaku suka dan
tidak murka akan kakang, beranilah kakang pergi. Dan jikalau tiada tiada tuan
lepaskan, apatah daya kakanda!” Maka Raden Lasmi Kartika pun tersenyum seraya
katanya, “Pergilah, kakang! Apatah mulanya maka tiada kakanda pergi.
(HPJK: 240)
(f)
Berfikir
dahulu sebelum membuat keputusan
Hal ini jelas digambarkan dalam HPJK di mana Raden Galuh
Candera Kirana tidak terburu-buru dalam membuat keputusan menerima kembali
Raden Inu Kerta Pati memandangkan Raden Inu Kerta Pati pernah menolak untuk
berkahwin dengannya sebelum ini. Raden Galuh Candera Kirana telah memberi
beberapa ujian kepada kekasihnya yang sebenarnya bukanlah untuk membalas dendam
tetapi semua ini dilakukan bagi menguji sejauh mana kental dan mendalamnya
cinta tunangnya itu kepadanya. Setelah puas membuat ujian demi ujian, akhirnya
Raden Galuh Candera Kirana sedia menerima Raden Inu Kerta Pati semula dan ini
membuktikan adanya perubahan dalam dirinya.
(g)
Belas
Kasihan
Disebalik sifat kegagahan dan kehandalannya, ada pula
sifat belas kasihan pada diri Raden Galuh Candera Kirana. Perkara ini terbukti
apabila beliau menasihati Ratu Astina Jajar agar berdamai.
...Dari sebab itulah patik datang menolong orang yang tidak salah.
Syahadan akan sekaang mana yang lau itu sudahlah, tuanku. Baik juga tuanku
berdamai, pukulan!”
(HPJK: 349)
Selain
itu, Raden galuh Candera Kirana juga tetap setia keada suaminya dan ini dapat
dilihat ketika Raden Inu Kerta pati daang meminta ubat daripadanya yang ketika
itu sedang menyamar. Apabila melihat Raden Inu Kerta Pati yang kurus kering
akibat menahan rindu dendam, Raden Galuh Cendana Kirana hampir-hampir menangis
kerana terlalu kasihan melihat keadaan suaminya itu.
Telah Endang
Kesuma Jiwa melihat rupaSira Panji itu, maka berdenar hatinya. Belas kasihan
rasanya oleh terlalu sangat pucat kurus. Jikalau tiada kulit, bercerailah
tulangnya rupanya serta rambutnya habis berjereketan dengan darah, tiada
seperti sedia kala.
(HPJK: 309)
3.2
Nilai Negatif
Setelah kita kemukakan beberapa nilai moral yang positif,
sekarang kita tinjau pula nilai-nilai moral yang agak negatif. Antaranya ialah:
(a)
Tindakan
yang terburu-buru
HPJk banyak memaparkan peristiwa seperti ini sehingga
akibatnya amat meneydihkan sekali. Contoh yang sangat jelas ialah tindakan
Raden Inu menolak pinangan Raden Galuh atas alasan gambar yang dilukis oleh
Samar amat buruk sekali. Sepatutnya Raden Inu berikhtiar pula untuk pergi dan
melihat sendiri sebelum mengambil sebarang keputusan. Begitu juga tuduhannya
terhadap Ken Segerba Ningrat berlaku curang dengan Raden Teruna Jaya, Raden Inu
terus bertindak tanpa menggunakan akal fikiran yang waras serta menimbang dan
meneliti dahulu penafian yang dibuat oleh isterinya. Perkara ini boleh
mendatangkan kekecewaan pada dirinya sendiri.
Setelah Sira Panji menengar kata Ken Segerba Ningrat itu, mangkin sangat
la pula marahnya seraya katanya, “Hai, Segerba Ningrat! Janganlah banyak-banyak
katamu lagi,” lalu diambilnya ׀ cemeti kuda itu lalu dipukul Ken Segerba Ningrat empat lima
kali. Maka Ken Segerba Ningrat pun menjerit, katanya, “Hai, Sira Panji!
Sampainya hati engkau berbuat aku demikian, lebih baik engkau bunuh sekali!”
..... lalu dipalunya pula dengan cemeti
kuda itu. Maka kenalah kepala Ken Segerba luka sama tengah kepala. Maka
darahnya pun bercucuran. Maka Ken Segerba Ningrat pun pengsanlah tiada khabar
darinya.
(HPJK: 285)
Berdasarkan kisah
tersebut, pengarang HPJK ini ingin menyampaikan sesuatu iaitu manusia haruslah
menggunakan akal fikirannya yang waras terlebih dahulu apabila bertembung
dengan sesuatu masalah. Keputusan hendaklah dibuat setelah meneliti kebaikan
dan keburukan sesuatu perkara itu. Sekiranya akal fikiran dikalahkan dengan
hawa nafsu, maka diri sendiri yang akan menerima padahnya.
Selain itu, kita
juga dapat kesan daripada tindakan Sang Nata Kuripan. Baginda terburu-buru
menyumpahi anaknya iaitu Raden Kerta Buana menjadi raksasa tanpa memikirkan
akibatnya. Pada hal, tindakan anaknya itu adalah semata-mata kerana kasihan
melihat keadaan ayahandanya yang sentiasa dalam keadaan berduka lara, di
samping tanggungjawabnya sebagai abang tertua untuk keluar mencari adik
beradiknya yang hilang dan mengembara. Sekiranya baginda bertenang dahulu dan
menimbang tindakan anaknya itu, sudah tentu malapetaka itu dapat dielakkan.
Sebermula, maka tersebutlah perkataan sang Nata ing Kuripan. Telah ingat
daripada murka itu maka baginda pun keluarlah ke paseban agung menitahkan patik
mencari anakanda baginda. Maka beberapa puluh panggawa pergi mencari tiada juga
bertemu, khabarnya pun tiada kedengaran, lalu kembali semuanya mengadap,
persembahkanlah: “Tiadalah dapat, pukulan, paduka anakanda.” Telah baginda
menengar sembah Patih itu mangkin bertambah-tambah besar percintaan baginda.
Menyesal rasanya murka akan anakanda baginda Raden Kerta Buana itu.
(HPJK: 368)
(b)
Dengki
khianat
Walaupun sikap ini sangat dibenci oleh semua pihak,
tetapi kadangkala manusia lupa lalu melakukannya tanpa memikirkan akibatnya.
Contoh yang boleh kita ambil dari HPJK ialah, Raden Ratna Lango manaruh rasa
dengki kepada Raden Galuh Daha yang pada masa itu menyamar sebagai Ken Segerba
Ningrat. Perbuatan keji ini dilakukan dengan mengupah Ken Pengejangan supaya
meletakkan pakaian dan keris Raden Teruna Jaya di peraduan Ken Segerba Ningrat.
Kedua-dua mereka yang bersalah telah menerima hukuman yang setimpal. Perkara
ini amat keji untuk dilakukan dan kita perlu mengambilnya sebagai pengajaran.
Maka dilihatnya Raden Teruna Jaya beradu dekat Kelana Pewira Anom, segera
diambilnya perlahan-lahan keris, sabuk dan kampuh Raden Teruna jaya, dibawanya
kepada Raden Ratna Lango. Maka Raden Ratna Lango pun terlalu sukacita beroleh
keris dan kampuh dan sabuk itu, seraya katanya, “Sungguhlah enkau kasih akan aku!”
lalu diberinya cincin dan anting-anting akan Kem Pengejangan, katanya, “Apabila
sudah pergi kakang Panji Kelak, engkau taruhlah karis dan sabuk kampuh ini di
bawah bantal Segerba Ningrat itu supaya segera sampai seperti kehendak kita
itu.”
(HPJK: 281)
(c)
Melanggar
perintah orang tua
Antara salah sebab malapetaka yang menimpa keluarga
diraja dalam HPJK ini adalah berpunca daripada keingkaran anak-anak mematuhi
perintah orang tuanya. Selain itu, kita juga dapat lihat melalui kisah Raden
Inu yang menolak pinangan Raden Galuh Daha. Sekiranya Raden Inu mematuhi
kemahuan ayahandanya dan terus berkahwin dengan Raden Galuh Daha, mungkin
derita yang ditanggungnya tidaklah sehebat yang diceritakan oleh pengarang.
Dalam HPJK ini, secara tidak langsung menyarankan kita bahawa dalam menentukan
jodoh, pilihan orang tua itu dapat dianggap sesuatu yang baik.
Hal ini dapat kita
lihat daripada tindakan Raden Kerta Buana yang tidak mengendahkan larangan
ayahandanya. Walaupun dengan alasan dan tujuan yang baik, tetapi kata-kata ayah
bonda lebih utama daripada sesuatu perbuatan. Buktinya, walaupun tindakan Raden
Kerta Buana keluar itu dengan tujuan yang baik, tetapi tindakan mengingkari
kata-kata ayahandanya adalah tindakan derhaka lalu beliau dihukum menjadi
raksasa.
Maka raden Kerta Buana pun menyembah pula tumungkul di kaki ayahanda
bonda, sembahnya, “Patik bermohon juga, pukulan. Tiada datang hati patik tiada
mencari saudara patik kerana ia perempuan. Apatah namanya patik, pukulan,
disebut orang, tuanku.” Raden Kerta Buana berkata-kata itu sambil menangis
terlalu sangat. Maka sang Nata pu terlalu murkanya akan Raden Kerta Buana,
katanya, “Nyiahlah engkau, hai Kerta Buana! Mana suka-suka jualah, anak edan,
anak candal ini, tiada menyukakan hati, seperti anak bota raksasa lakunya!”
Baginda bertitah itu seraya bangun berjalan kembali ke istana.
(HPJK: 367-368).
(d)
Melakukan
apa yang tidak lazim dilakukan
Tindakan Raden Kembar Dahang mengupah Dalang Sungging
Anom supaya memujuk isterinya adalah suatu tindakan yang tidak waras. Hal yang
demikian kerana, tindakan yang kurang bijak ini memberikan kesan yang merugikan
orang lain. Sebaliknya, Raden Kembar Dahang patut mencari jalan penyelesaian
yang lain untuk memujuk isterinya. Jauh daripada itu, kita juga dapat kesan
bahawa kebodohan yang kita lahirkan sendiri jarang sekali mendapat simpati
daripada orang lain.
Setelah Raden kembar Dahang melihat laku Raden Galuh benci akan dia itu,
maka ia fikir dalam hatinya: “Baiklah aku upah kepada Dalang Sungging Anom itu
memujuk Yayi Galuh ini, kalau-kalau ia mahu diam. Apabila sudah baik hatinya
kelak, mudahla aku memujuk dia.”
(HPJK: 253)
Maka segera ditegur Ajar Brahma Sakti, katanya, “Hendak ke mana sateria
Tumasik? Mari duduk dekat dengan ayahanda!” Maka Raden Kembar Dahang pun
meniharap menyembah kaki Ajar Brahma Sakti itu sambil menangis, katanya,
“Tuanku, tolonglah patik hendak membunuh Dalang Sungging Anom kerana petik
mengupah memujukkan isteri patik lalu diambilnya!” seraya diceterakan segala
halnya. Ajar Brahma Sakti dengan segala muridnya itu pun suka tertawa seraya
katanya, “Ayahanda tiada boleh menolong tuan membunuh Dalang Sungging Anom itu
kerana dia bukannya dalang sungguh. Ia Inu Anom Daha yang bernama Perbata Sari.
Dan akan Puteri Lasem itu bukannya jatuh karmanya kepada anakku!”
(HPJK: 263)
(e)
Sikap
tamak
Dalam HPJK ini, sikap yang ditunjukkan oleh
saudara-saudara Ratu Kembang Kuning, terutamanya Ratu Welangit tidak seharusnya
kita contohi. Sebagai bukti, Ratu Wengker menyarankan Ratu Welangit supaya
jangan merosakkan pesanggrahan orang yang sedang bertapa, tetapi dia tetap
dengan tindakannya dengan berpendapat bahawa ajar-ajar yang bertapa selalu
mencari kesaktian yang akhirnya akan digunakan untuk menakluki seluruh Tanah
Jawa. Di sini jelas menunjukkan sikap tamaknya yang tidak menginginkan orang
lain lebih berkuasa. Oleh kerana sikapnya yang tamak ini telah menimbulkan
keadaan huru-hara dalam keluargnya.
(f)
Hawa
nafsu yang kurang terkawal
HPJK juga
menampakkan perkara ini melalui sikap Ratu Manggada yang ingin mendapatkan
tunangan orang. Dia tidak dapat mengawal nafsunya terhadap Raden Kesuma
Ningrat, iaitu merupakan puteri Ratu Gagelang, walaupun baginda tahu puteri itu
sudah bertunang. Kemudian, apabila baginda bertemu dengan Ratu Majapahit, yang
sebenarnya merupakan perjelmaan Kuda Mangku Jaya, baginda tidak berhasil juga
menahan godaan hawa nafsunya sehingga meninggalkan kesan yang buruk. Melalui
kisah ini, pengarang seolah-olah menegaskan bahawa jika hawa nafsu tidak dapat
dikawal dengan baik, sudah tentu akan mendatangkan kesan yang amat buruk.
Buktinya, Ratu Manggada berbunuh-bunuhan dengan Ratu Wirabumi akibat berebut
Puteri Majapahit yang sebenarnya palsu itu. Seterusnya menyebabkan ikatan
persaudaraan menjadi putus akibat nafsu yang kurang terkawal.
Setelah Ratu Manggada melihat laku Ratu Wirabumi dengan Puteri Manjapahit
itu, maka terlalulah sangat marahnya. Segera ia menghunus kerisnya, melompat
datang menikam Ratu Wirabumi kena rusuknya, kanan teruslah ke kiri. Maka Ratu
Wirabumi pun terkejut, segera menghunus keris, menikam Ratu Manggada, terus ke
belakangnya sama rebah mati.
(HPJK: 494)
(g)
Permukahan
HPJK ada menyebut
tentang perkara ini dan memberikan contoh orang yang melakukannya.melalui
cerita tersebut, perbuatan bermukah tidak disukai oleh para dewa, apalagi kalau
yang melakukannya itu sendiri daripada kalangan dewa sendiri. Sebagai contoh,
Betara Durga Kusuma telah bermukah dengan Dewi Gagar Mayang dan telah disumpah
oleh Betara Guru menjadi Bota bernama Sang Kala Dugra. Betara Durga Kusuma
terpaksa menjalani hukumannya sehingga tiba waktu untyk dia dipulihkan kembali.
Raden Inu Kerta Pati pernah melakukan perbuatan yang kurang baik dengan Raden
Lasmi Ningrat, walau bagaimanapun, hukuman manusia tidak dikenakan kepadanya.
Bagi
dewa yang menerima hukuman berat seperti yang diceritakan dalam hikayat
tersebut, dapat pula kita jadikan contoh merujuk kepada mereka yang memegang
kuasa, hendaklah bersikap jujur, baik hati dan adil. Sekiranya mereka bersikap
tidak jujur, maka wajarlah hukuman yang diterima lebih berat berbanding mereka
yang tidak memegang kuasa.
Demikianlah
beberapa lukisan nilai moral yang dapat kita dikesan dalam cerita ini.
ternyata, pengarangnya ingin memperlihatkan betapa pentingnya unsur-unsur
tersebut dalam menentukan tingkah laku, perbuatan, dan keadaan hidup manusia
sama ada secara individu mahupun bermasyarakat.
4.0
Kesimpulan
Berdasarkan kepada hasil pembicaraan yang telah dilakukan
terhadap keseluruhan aspek HPJK ini, kita dapat menyimpulkan bahawa HPJK boleh
diangkat sebagai semua cerita panji yang terbaik, sama ada dalam kalangan panji
Jawa mahupun Panji Melayu. . hikayat ini juga memaparkan lebih daripada dua
puluh episod panji yang tulen. Pelbagai persoalan dan nilai pengajran yang
dapat kita kesan berhubung dengan percintaan dan kerinduan, kemarahan dan
kebencian, cemburu dan iri hati bersama unsur-unsur lucu serta adegan-adegan
yang menarik yang cuba disampaikan oleh pengarang. HPJK ini layak diketengahkan
sebagai salah sebuah karya agung Melayu yang ditatapi dan dibaca oleh generasi
kini dan akan datang. Nilai-nilai klasik yang dimiliki oleh hikayat ini membuka
ruang kepadanya untuk dibariskan sejajar dengan Hikayat Hang Tuah dan Sejarah
Malayu. Selain itu, nilai-nilai moral yang terdapat dalam hikayat ini juga
begitu terkesan dalam diri pembaca dan dapat dijadikan sebagai pengajaran.
Rujukan
Hassan Ahmad
(2007). Hikayat Panji Jayeng Kusuma.
Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Yayasan Karyawan
(2004). Hikayat Panji Jayeng Kusuma. Diperoleh pada April 16, 2014 daripada:
No comments:
Post a Comment