PENGARANG SEJARAH MELAYU
Tun Seri Lanang
atau nama sebenarnya ialah Tun Muhammad adalah penulis asal Sejarah Melayu.
Beliau adalah pembesar istana berketurunan bendahara-bendahara kerajaan Melayu
Melaka dan Johor Lama yang ke-14. Ketika menjawat jawatan Bendahara, beliau
menggunakan gelaran Paduka Raja III. Tun Seri Lanang adalah anak kepada Paduka
Raja Tun Ahmad, iaitu Temenggung Johor dan ibunya bernama Tun Ganggang. Beliau
juga merupakan cucu kepada Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir iaitu bendahara
kerajaan Melayu Melaka semasa pemerintahan Sultan Mahmud Syah dan cicit kepada
Tun Kudu, iaitu bekas permaisuri Sultan Muzaffar syah.
Walaubagaimanapun, Tun Seri Lanang bukanlah penulis tulen
Sejarah Melayu. Tun Seri Lanang adalah pengarang ketiga atau mungkin pengarang
keempat yang merombak kembali Sejarah Melayu. Sejarah Melayu adalah hasil karya
'gotong-royong' beberapa
orang dan pengarang yang terpenting sekali ialah Tun Seri Lanang.
Menurut Ismail Hussein,
pengarang Sejarah Melayu adalah seorang yang mahir bahasa Sanskrit, Parsi ,
Tamil, Jawa dan Arab. Pengarang awal Sejarah Melayu ini hidup ketika Portugis
menyerang Melaka . Oleh itu dia dapat menerangkan penyerangan Portugis itu
dengan teliti. Banyak buku
sastera yangg telah dibaca dan didengarnya. Antaranya ialah Ramayana,
Baghavad-Geeta, Hikayat Iskandar Zulkarnain, Hikayat Amir Hamzah, Hikayat
Muhamad Hanafiah dan Hikayat Raja-Raja Pasai.
Pengarang Sejarah Melayu
juga merupakan seorang penulis yang berani. Abdul Rahman Rukaini dalam tesisnya
ada menyatakan tidak ada penulis yang begitu berani seperti Tun Seri Lanang.
Hal ini demikian kerana, terdapat berbelas-belas cerita simbolik yang
mengkritik raja. Siapakah yangg berani mengkritik raja kecuali Tun Seri Lanang.
Sebagai contohnya kezaliman Sultan Mahmud didedahkan secara berdepan-depan dan
secara simbolik. Apakah 'Lembaga Penapis' ketika itu tidak terfikir maksud
tersirat dan implikasi dari cerita Puteri Gunung Ledang.
Sumbangan Tun Seri Lanang dalam dunia kesusasteraan melayu
cukup bernilai dengan terhasilnya buku Sejarah Melayu. Menurut Winstedt,
Sejarah Melayu mula ditulis oleh Tun Sri Lanang mulai bulan Februari 1614 dan
siap pada Januari 1615 dengan berdasarkan naskhah yang ditulis di negeri
Melaka. Beliau menulis semula Sejarah Melayu setelah mendapat perintah daripada
Sultan Abdullah Maayah Syah.
Tujuan
Tun Seri Lanang menyusun Sulalatus Salatin adalah untuk memperbesarkan
kedudukan dan sejarah silam raja-raja Melaka yang telah dirampas oleh Portugis.
Hal ini dapat dibuktikan berdasarkan ayat daripada petikan ( Sulalatus Salatin
hlm, 3 ) ; “Bahawa beta minta diperbuat hikayat pada bendahara peri persetua
dan peri peraturan raja-raja Melayu dengan istiadatnya sekali ; supaya
diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita, diingatkan
oleh mereka itu ; syahadan beroleh faedahlah ia daripadanya.
LATAR
BELAKANG SEJARAH MELAYU
Sulalatus Salatin (Sejarah
Melayu) merupakan satu karya sejarah yang berkisar tentang kebangkitan,
kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu
Melaka yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu. Ketika Feringgi (Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah Melayu
telah dibawa ke Goa.
Sejarah
Melayu ditulis di Melaka dan dibawa bersama semasa Sultan Mahmud Syah berundur
dari Melaka pada tahun 1511. Naskhah asal ini kemudian dibawa ke Johor dari
Kampar pada tahun 1528. Teks yang turun masa kini merupakan teks yang disalin
dipercayai berasal sejak 1356, dan disunting semula pada 1612. Salinan
manuskrip yang ada bertarikh 1808.
Portugis
merampas naskhah Sejarah Melayu pada tahun 1536 semasa menyerang Johor Lama.
Naskhah ini kemudian dibawa balik ke Johor oleh Orang Kaya Suguh. Terdapat
perselisihan pendapat berkenaan Goa. Pendapat pertama merujuk kepada Goa yang terdapat di India, manakala pendapat kedua
merujuk pada sebuah tempat bernama Gowa
yang terletak di Sulawesi.
Lihat perbezaan ejaan keduanya. Pendapat yang kedua ternyata lebih kuat atas
alasan sekiranya Portugis
mengambil salinan Sejarah Melayu dan dibawa ke Goa, India, pastinya Sejarah Melayu
akan dibawa terus ke Eropah
sebagai harta rampasan.
Terdapat
sekurang-kurangnya 29 versi tetapi versi yang paling mashyur adalah versi Shellabear. Menurut pengenalan Sejarah
Melayu naskah Shellabear, Yang diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu'ayat
Syah ibni'l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun
Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud (Tun Seri
Lanang) pada hari Khamis, 12 Rabiulawal 1021 bersamaan 13 Mei 1612 agar menyunting salinan
Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa/Gowa.
Ketika itu Sultan Johor Lama, Sultan Alauddin Riayat Syah ibni Sultan
Abdul Jalil Syah telah ditahan di Istana Raja Acheh, Raja Iskandar
Muda.
Sejarah
Melayu Sulalatus Salatin dianggap penting kerana ia membincangkan adat istiadat
kerajaan, susunan raja Melayu dan sejarah kerajaan Melayu dan boleh dikatakan
menyerupai konsep Sejarah Sahih China,
di mana pada setiap pertukaran Dinasti di China, sejarah Dinasti sebelumnya
akan ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.
Sejarah
Melayu dikarang untuk kegunaan istana dan untuk kegunaan orang-orang bangsawan
Melayu. Sejarah Melayu juga dihasilkan bertujuan untuk merakamkan kebesaran,
ketinggian dan kegemilangan sesebuah Negara kota atau kerajaan Melayu. Oleh
sebab itulah banyak bahagian dalam sejarah Melayu ini yang dipalsukan dengan
sengaja. Tujuannya adalah untuk menutup kekurangan yang memalukan. Contohnya,
terdapat beberapa peristiwa yang dipalsukan ialah bagaimana pengarang Sejarah
Melayu menyamakan zaman perintahan kerajaan Melayu Melaka dengan Zaman
keagungan Kerajaan Majapahit sungguhpun masa dan zaman pemerintahan itu berbeza
hampir 100 tahun jaraknya. Peristiwa lain yang diselindungkan oleh pengarang
Sejarah Melayu mengenai raja-raja Melaka ialah tentang kezaliman raja-raja yang
melakukan kejahatan yang disampaikan secara kritikan iaitu melalui unsur-unsur
mitos.
Cerita
dalam Sulalatus Salatin bercampur aduk antara peristiwa yang betul atau
benar-benar merupakan fakta sejarah dengan kisah-kisah dongeng yang tidak
berpijak di bumi yang nyata. Misalnya kisah kehidupan manusia di bawah laut,
mengenai lembu yang boleh terbang dan muntahnya melahirkan seorang manusia,
kisah padi dan cacing gelang-gelang yang bertukar menjadi emas, kisah dongeng
Badang yang mendapat kekuatan setelah memakan muntah hantu dan kisah-kisah
bunga yang boleh bercakap dan sebagainya.
Unsur-Unsur Falsafah Dalam Sejarah Melayu
1. Unsur keberanian dalam
Sejarah Melayu dapat dilihat dalam kisah Badang. Falsafah keberanian.
Keberanian ditonjolkan melalui sifat raja yang berani menjajah dan mentakluk
negeri lain untuk meluaskan pengaruh jajahannya. Turut diceritakan mengenai
sikap keberanian golongan rakyat biasa seperti badang. Selain itu ketokohan
keberanian Hang Tuah juga menunjukkan kehebatan orang Melayu pada zaman itu.
Selain itu, turut diceritakan juga tentang sifat keberanian golongan rakyat
biasa seperti Badang dan keberanian golongan atasan seperti Hang Tuah.
Badang merupakan seorang yang berani, Dia berani untuk menangkap hantu yang
telah mencuri ikannya. Badang juga menunjukkan sikap beraninya apabila
menerima cabaran untuk berlawan dengan pahlawan dari Benua Keling. Begitu juga
dengan watak Hang Tuah yang berani berlawan dengan Hang Jebat demi menegakkan
kebenaran, meskipun Hang Jenat adalah sahabat baiknya sendiri.
2. Unsur keadilan dan
kemanusiaan boleh dikaji dalam Sejarah Melayu ini. Keadilan dalam
karya ini boleh dikatakan berat sebelah kerana hanya berpihak kepada Sultan
atau pemerintah semata-mata. Hak rakyat pula tidak dihiraukan. Mungkin rakyat
atau masyarakat pada masa dahulu merasakan sultan itu adil memandangkan mereka
adalah berdaulat dan merupakan pemerintah. Namun demikian, dapat dilihat
keadilan itu tidak wujud kerana rakyat hidup dalam kemiskinan dan ada yang
dijadikan hamba sahaja. Hang tuah sanggup membunuh sahabat sendiri, iaitu Hang
Jebat tanpa mengambil kira hakikat dirinya telah diperlakukan dengan tidak adil
oleh sultan sebelum ini. Ini juga menunjukkan ketidakadilan sultan dalam
pemerintahan kerana menghukum tanpa usul periksa. Sultan Muzaffar Syah juga
telah mewujudkan undang-undang untuk dijadikan panduan pada masa itu dan juga
bagi mengelakkan golongan bawahan melakukan kesalahan.
3. Unsur ketuhanan juga
terdapat dalam karya Sejarah Melayu. Unsur ketuhanan yang dapat dilihat dalam
karya ini ialah melalui peristiwa yang telah dilalui oleh beberapa watak.
Contohnya, pemerintah Samudera, Merah Silu telah bermimpi bertemu dengan
Rasulullah S.A.W. baginda Rasulullah s.a.w telah meludahi mulut Merah Silu.
Apabila bangkit dari peraduannya, Merah Silu mendapati badannya berbau
narawastu dan boleh menghafaz al-Quran. Ini menunjukkan unsur ketuhanan di mana
Allah s.w.t telah memberikan keberkatan kepada Merah Silu atas kurnian
tersebut.
4. Unsur kebenaran juga
dipertikaikan dalam Sejarah Melayu. Melalui Sejarah Melayu ini kita dapat lihat
siapa yang betul dan siapa yang salah. Memang tidak dinafikan dalam karya ini,
boleh dikatakan keseluruhan kebenaran berpihak kepada Sultan atau pemerintah,
ini kerana masyarakat pada zaman dahulu menanamkan taat setia yang tidak
berbelah bagi kepada pemerintah dan juga memegang konsep “menjunjung titah” serta
“pantang menderhaka”. Rakyat yang menderhaka kepada Sultan akan terkenah tulah.
5. Seterusnya ialah
unsur Keindahan dan Estetik. Unsur keindahan yang ditunjukkan
ialah melalui keindahan bahasa yang digunakan bagi menarik minat pembaca. Kita
dapat lihat dalam peristiwa peminangan puteri Gunung Ledang. Bahasa yang
digunakan adalah sangat puitis dan cukup indah serta diiringi dengan
puisi-puisi yang menarik. Tun Sri Lanang menggunakan bahasa yang indah untuk
mengambarkan kecantikan atau keindahan yang dimiliki oleh Tun Fatimah.
Keindahan yang dimiliki oleh Tun Fatimah telah menyebabkan Sultan Mahmud
tertawan hati kepadanya. Sultan Mahmud menjadi murka apabila Bendahara Sri
Maharaja tidak mempersembahkan anaknya, Tun Fatimah kepadanya terlebih dahulu.
Hal ini demikian kerana, raja-raja pada zaman dahulu digambarkan gemar terhadap
keindahan rupa paras wanita dan akan menjadikan wanita tersebut sebagai
gundiknya. Setiap individu gemar terhadap keindahan. Keindahan akan menyebabkan
diri seseorang itu dalam keasyikan. Unsur keindahan akan menarik minat
seseorang terhadap orang lain atau benda lain yang mempunyai nilai keindahan
yang tinggi.Unsur keindahan juga dapat dilihat apabila pengarang, iaitu Tun Sri
Lanang menggunakan bahasa yang indah untuk menggambarkan kecantikan dan
keindahan yang dimiliki oleh Tun Fatimah. Kecantikan Tun Fatimah menyebabkan
sesiapa sahaja yang melihatnya akan tertawan, termasuklah Sultan Mahmud.
Raja-raja pada zaman tersebut amat menyukai rupa paras wanita yang cantik untuk
dijadikan gundik dan permaisuri.
6. Estetik pula dapat dilihat melalui adat
istiadat, agama, dan budaya. Etika ialah nilai-nilai moral yang menjadi
pegangan sesuatu masyarakat.Masyarakat yang ditunjukkan dalam karya ini sangat
mementingkan adat dalam budaya hidup ketika itu. Unsur Etika dalam Sejarah
Melayu dapat dikaitkan dengan kisah Hang Nadim yang membawa Tun Teja lari ke
Melaka. Perbuatan Hang Nadim tersebut dianggap melanggar nilai-nilai moral dan
etika dalam masyarakat. Unsur Etika juga terselah dari segi ketatanegaraan,
iaitu hubungan antara rakyat dengan raja. Sebagai seorang rakyat, seseorang itu
mestilah sentiasa patuh dan taat kepada pemerintah dan tidak melanggar
undang-undang Negara. Seorang Rakyat juga haruslah memberikan kedudukan
yang tinggi kepada pemerintah.
7. Unsur Adat juga
dapat dilihat dalam Sejarah Melayu. Adat merupakan peraturan yang
diamalkan secara turun-temurun. Sebagai contohnya adat bersunat dan
adat bertindik masih diamalkan sehingga sekarang. Adat bersunat merupakan
amalan yang dituntut oleh agama Islam tetapi adat bertindik merupakan pengaruh
yang dibawa oleh agama Hindu. Selain itu, terdapat juga adat yang berkaitan
dengan adat mengarak surat, adat dicucikan dan adat kematian. Pengaruh amalan
adat yang dilakukan masyarakat pada zaman dahulu sangat kuat dan masih
diamalkan sehingga kini.
8. Unsur kekuasaan dalam
sejarah Melayu menceritakan bahawa raja menggunakan kekuasaan yang dimiliki
untuk mengerah tenaga rakyatnya, menjatuhkan hukuman bunuh, membuat keputusan
dan memperluaskan tanah jajahannya. Kini, raja tidak boleh bertindak sesuka
hati berdasarkan kuasa yang dimilikinya kerana rakyat mempunyai hak yang
tersendiri dan Negara merupakan Negara yang demokrasi bukannya autokratik.
NILAI
Terdapat
banyak nilai yang ada dalam karya agung sejarah Melayu ini. Nilai-nilai
tersebut boleh kita ambil untuk dijadikan panduan dalam kehidupan kita. Antara
nilai yang terdapat dalam karya agung ialah nilai kesabaran. Nilai kesabaran
ini telah ditunjukkan oleh Laksamana dan Bendahara Paduka Raja. mereka begitu sabar
sewaktu menjaga Raja Muhammad iaitu anak kepada almarhum Sultan Alauddin Riayat
Syah. Sewaktu dalam jagaan mereka, Raja Muhammad telah mengalami sakit yang
agak teruk. Baginda mengalami cirit birit. Sewaktu baginda sakit, Laksamana dan
Bendahara Paduka Raja begitu sabar menjaga makan dan minum beliau. Mereka
sanggup membasuh najis Raja Muhammad yang pada ketika itu tidak larat untuk ke
tandas. Mereka juga begitu sabar menyuap Raja Muhammad makan kerana dikatakan
Raja Muhammad tidak berdaya untuk menyuap makanan sendiri. Laksamana dan
Bendahara Paduka Raja begitu sabar menjaga Raja Muhammad sehingga baginda
sembuh. Melalui peristiwa ini, dapat kita simpulkan bahawa nilai kesabaran ini
memang sewajarnya ada pada setip orang. Apabila kita bersabar, kita dapat
menghadapi sesuatu masalah itu dengan hati yang tenang. Selain itu, dengan
kesabaran juga kita dapat menyenangkan hati orang lain.
Nilai
lain yang terdapat dalam Sejarah Melayu ialah nilai pengorbanan. Nilai ini
telah ditunjukkan oleh Tun Kudu iaitu kakak kepada Tun Perak. Nilai yang ditunjukkan oleh Tun Kudu ialah
nilai pengorbanan seorang kakak terhadap adiknya dan seorang isteri kepada
suaminya. Sewaktu Tun Perak menjadi bendahara, Seri Nara Diraja yang pada ketika
itu turut menjadi pembesar telah merasa iri hati dengan beliau. Akibatnya,
pengikut beliau dan pengikut Seri Nara Diaraja telah berpecah dan bergaduh.
Sultan Muzaffir Syah merasa baginda
perlu menyelesaikan permasalahan yang sedang berlaku. Oleh itu, beliau
telah bertanya kepada Seri Nara Diraja apa yang Seri Nara Diraja kehendaki yang boleh menyelesaikan masalah tersebut.
Seri Nara Diraja meminta Tun Kudu menjadi isterinya sedangkan pada masa itu Tun
Kudu merupakan isteri kepada raja. Oleh itu, demi menyelesaikan masalah ini,
Tun Kudu sanggup diceraikan oleh raja dan berkahwin dengan Seri Nara Diraja
yang pada ketika itu sudah tua. Beliau sanggup berkorban demi menyatukan
kembali rakyatnya. Beliau juga sanggup berkorban demi kasih sayangnya pada
adiknya iaitu Tun Perak dan suaminya iaitu Sultan Muzaffir Syah yang tidak mahu memanjangkan persengketaan
dengan Seri Nara Diraja.
Nilai
yang seterusnya ialah nilai kebijaksanaan. Nilai ini ditunjukkan melalui
peristiwa seorang budak yang memberikan cadangannya sewaktu Singapura di
langgar todak. Seorang budak telah
memberikan cadangannya agar mereka menggunakan batang pisang sebagai banteng
untuk mereka mempertahankan diri dari serangan todak. Ternyata cadangan yang
dikemukakan Berjaya menghalang serangan todak tersebut. Dapat kita lihat
melalui peristiwa ini bahawa walaupun hanya seorang budak, namun budak ini
mempunyai akal yang panjang yang mampu mengatasi pemikiran orang dewasa. Atas
kebijaksanaannya berfikir dalam menyelesaikan masalah juga telah menyelamatkan
Singapura daripada terus di serang todak. Melalui nilai yang ditunjukkan, dapat
kita simpulkan bahawa kebijaksanaan dapat membantu kita menyelesaikan
setiap permasalahan yang berlaku.
Seterusnya
ialah nilai bertanggungjawab. Nilai bertanggungjawab ini telah ditunjukkan oleh
Sultan Alauddin Riayat Syah. Baginda telah menunjukkan rasa tanggungjawabnya
terhadap rakyatnya. Sewaktu Melaka berlaku peristiwa kecurian yang berleluasa,
penduduk Melaka telah kehilangan banyak harta benda mereka. Apabila baginda
mengetahui perkara tersebut, baginda merasa sangat sedih. Berikutan daripada
itu, Sultan Alauddin Riayat Syah telah memikirkan cara untuk menyelesaikan
masalah tersebut agar rakyatnya dapat kembali hidup aman seperti biasa. Atas
rasa tanggungjawab itu, baginda telah menyamar menjadi pencuri agar baginda dapat menangkap sendiri pencuri
yang telah mengambil harta penduduk kampung.
Sikap tanggungjawab yang ditunjukkan oleh baginda ini akhirnya telah
menyebabkan rakyat dapat kembali hidup aman setelah pencuri tersebut ditangkap.
Sikap tanggungjawab baginda juga telah menjadi panduan kepada pembesar lain
untuk bersikap dengan lebih tanggungjawab.
Jika
dilihat secara teliti, nilai yang terkandung dalam Sejarah Melayu sebenarnya
ada banyak. Bukan sahaja nilai yang disebutkan di atas namun, terdapat juga
nilai positif yang lain seperti nilai kegigihan, nilai keadilan, nilai
kepatuhan dan banyak lagi. Di samping nilai positif, terdapat juga nilai-nilai
yang negatif yang boleh kita jadikan pedoman dan iktibar yang terdapat dalam
karya ini. Antaranya ialah kezaliman, ketidakadilan, kesombongan dan banyak
lagi.
PERSOALAN
Sejarah Melayu merupakan sebuah karya yang cukup bernilai dari segi
sejarahnya. Sejarah Melayu memperihalkan tentang pemerintahan kerajaan Melaka
dan keagungan raja-raja Melayu. Oleh itu, Sejarah Melayu telah diklfikasikan
sebagai karya yang berbentuk Historiografi. Disini Sejarah Melayu bukan sahaja
sebuah karya yang berunsur sastera malahan turut berunsurkan sejarah. Tetapi
sejauh manakah unsur- unsur ini dimiliki dalam karya Sejarah Melayu?
Terdapat pelbagai persoalan dalam
Sejarah Melayu yang ditonjolkan. Antaranya ialah kebijaksanaan. Dalam ceritera
23, 24, dan 25, Sultan Alauddin menunujukkan kebijaksanaan dalam pemerintahan
apabila menyamar pada waktu malam untuk menangkap pencuri yang selalu melakukan
pencurian di kawasan pemerintahnnya. Pendekatan yang diambil ketika itu jelas
menunjukkan keintelektualan yang ada pada Sultan Alauddin dalam menyelesaikan
sesuatu masalah. Tindakan ini juga menunjukkan nilai tanggungjawab baginda dan
tidak hanya menyerahkan sesuatu tugas itu kepada orang suruhannya semata-mata.
Selain
itu ialah persoalan kezaliman. Hal ini dapt dilihat melalui tindakan Sultan
Mahmud yang sanggup berkomplot dengan Raja Mendeliar untuk membunuh Bendahara.
Baginda bersetuju kerana telah menyimpan dendam dengan Bendahara berikutan
kerana tidak mengkhabarkan perihal anak perempuan Bendahara yang bernama Tun
Fatimah yang merupakan perempuan yang sangat cantik dan sopan yang dilihatnya
semasa menghadiri poerkahwinan Tun Fatimah. Sehubungan itu, baginda menitahkan
supaya Bendahara dibunuh demi kepentingan dirinya sendiri. Walau bagaimanapun
selepas kematian Bendahara, baginda pula berkahwin dengan Tun Fatimah. Ini
menunjukkan bahawa kezaliman yang sangat nyata.
Di
samping itu, persoalan taat setia iaitu rakyat yang mentaati raja. Contohnya,
ketika Singapura diserang oleh todak Paduka Seri Maharaja telah mengarahkan
rakyat jelatanya berbentengkan betis untuk menghalang serangan todak. Oleh
kerana, mereka sangat mentaati raja mereka, mereka sanggup berbentengkan betis
walaupun ramai yang telah mati kerana diserang todak ketika membuat benteng.
Persoalan
seterusnya, ialah ketidakadilan. Persoalan ketidakadilan ini telah berlaku
antara rakyat dan rajanya, Contohnya, Sultan Mahmud yang banyak mengamalkan
sikap ketidakadilan terhadap rakyatnya. Sultan Mahmud seorang yang pilih kasih
dan bersikap tidak adil ketika memilih pembesar. Pembesar-pembesar yang malas
dan tidak menjalankan tugas yang diberikan dengan baik tetap disayangi oleh
Sultan Mahmud malah tetap memberikan mereka ganjaran dalam bentuk wang.
Pembesar-pembesar yang rajin dan menjalankan tugas mereka dengan baik pula
kurang mendapat perhatian daripada Sultan Mahmud.
Persoalan
persahabatan pula adalah di antara Hang Kasturi dengan Hang Tuah. Hang Kasturi
sangat sayangkan Hang Tuah sehinggakan dia sanggup menderhaka kepada raja hanya
untuk menunjukkan kertidakpuasan hatinya kepada Sultan Mansor Syah. Hal ini
kerana, Sultan Mansor Syah telah mengarahkan Hang Tuah dibunuh setelah baginda
mendengar fitnah dilakukan terhadap Hang Tuah. Oleh kerana, Hang Kasturi tidak
mengetahui bahawa Hang Tuah, dia telah menderhaka untuk mendapatkan keadilan ke
atas kematian Hang Tuah.
Persoalan
seterusnya ialah persoalan belas kasihan. Contohnya, kisah pembunuhan anak Sang
Rajuna Tapa. Anak Sang Rajuna Tapa merupakan gundik Sultan Iskandar Syah. Dia
telah dihukum bunuh hanya kerana fitnah yang dilemparkan kepadanya. Hukuman
yang dijatuhi juga amat kejam kerana dia telah disula di hujung pasar.
Peristiwa ini dapat membangkitkan perasaan belas kasihan kepada pembaca kerana
hanya kerana fitnah dia dihukum supaya disulakan di hujung pasar tanpa ada
siasatan yang dilakukan terlebih dahulu.
KESIMPULAN
Sejarah Melayu disusun oleh Tun Seri Lanang pada
tahun 1612. Ini bermakna isi-isi bersejarah atau bukan bersejarah berkenaan
raja-raja Melaka melingkupi masa hampir 101 tahun selepas Portugis menakluk
Melaka pada tahun 1511. Bahan-bahan selama 101 tahun ini dimasukkan oleh Tun Seri
Lanang kepada “Hikayat Melayu” yang lebih pendek yang didapatinya itu.
Oleh itu, apabila
mengkaji Sejarah Melayu sebagai hasil sastera lama yang bercorak sastera sejarah,
patut dilihat dari dua segi atau sudut. Pertama, Sejarah Melayu dengan unsur sejarahnya
dan kedua Sejarah Melayu dengan unsur bukan sejarah iaitu unsur sastera. Boleh
dikatakan bahawa Sejarah Melayu tidak dapat dijadikan suatu sumber sejarah yang
tepat, tetapi ia menjadikan satu sumber yang bernilai kiranya isi kandungannya
dikaji. Walaupun sejarah melayu secara keseluruhannya merupakan sebuah buku
mitos dan lagenda, tetapi disebalik mitos dan lagenda ini terdapat unsur- unsur
sejarah.
Disebalik
unsur-unsur sejarah, secara keseluruhan boleh dikatakan Sejarah Melayu adalah
sebuah karya sastera lama yang dikategorikan dibawah karya sastera sejarah.
Semestinya Sejarah Melayu turut mempunyai unsur-unsur sastera. Kalau dihayati,
pengarang telah mencuba melihat Sejarah Melayu dari perspektif kesusasteraan.
Dari segi tujuan pengarang menulis Sejarah Melayu yang bertemakan kemegahan dan
kesultanan melayu, dan secara keseluruhan ceritanya berpusat kepada golongan
raja-raja serta pembesar-pembesar yang berlatar berlakangkan istana dan kawasan
pemerintahan. Pengarang juga menyelitkan kisah-kisah bercorak mitos, lagenda,
cerita rakyat dan kisah-kisah sejarah yang dikatakan adalah unsur-unsur sastera
walaupun ada yang bercorak sejarah.
No comments:
Post a Comment