Thursday, 10 April 2014

SEJARAH MELAYU (SULALATUS SALATIN)

PEMIKIRAN ISLAM DALAM SULALATUS SALATIN

Siti Nur Atikah Binti Mat Dusi
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Perak, MALAYSIA

Abstrak


Artikel ini berkenaan dengan gaya pemikiran Islam masyarakat dahulu yang telah ditulis dalam Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu. Kamus Dewan Edisi Keempat (2010 : 411) mendefinisikan bahawa pemikiran bermaksud sesuatu yang berkaitan dengan perihal berfikir (memikir). Manakala Kamus Dewan Edisi Keempat (2010 : 590) juga mendefinisikan Islam adalah agama yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW. Dalam Sulalatus Salatin menggambarkan kedatangan Islam di nusantara baru sahaja bertapak, lebih-lebih lagi di Tanah Melayu. Kedatangan Syeikh Ismail ke alam Melayu untuk mencari sebuah negeri yang bernama Samundra telah menyebabkan berlakunya pernyebaran Islam di beberapa buah negeri di nusantara. Penyebaran mula berkembang apabila sultan-sultan mula memeluk agama Islam lalu rakyatnya juga turut mengikuti agama yang dianuti oleh baginda sultan mereka. Secara logiknya, segala tingkah lagu yang dilakukan oleh manusia adalah didorong oleh akal fikirannya. Akal fikiran adalah gambaran pemikiran seseorang itu berfikir lalu dizahirkan melalui tingkah laku. Pada zaman dahulu, mesti pun Islam baru berkembang di alam Melayu, tetapi terdapat juga segelintir masyarakat dahulu mengamalkan corak kehidupan yang berlandaskan ajaran Islam selepas mereka memeluk agama tersebut. Sebagai contoh, kepercayaan terhadapat kuasa Allah, mematuhi arahan Allah, memperlajari ilmu agama dan sebagainya adalah merupakan salah satu ciri seseorang itu berfikir mengikut pemikiran Islam.

Kata kunci : pemikiran Islam, Kitab Duri’l Mazlum,  bersembahyang, pengislaman, perkahwinan






1.0 Pengenalan
Sulalatus Salatin juga dikenali sebagai Sejarah Melayu.  Karya ini telah dikarang oleh Tun Sri Lanang ketika beliau menjadi Bendahara Paduka Johor bermula tahun 1580 hingga 1615. Beliau telah dilahirkan pada tahun 1565 di Bukit Seluyut, Johor. Maklumat terpenting tentang Tun Seri Lanang terdapat dalam mukadimah beberapa versi Sejarah Melayu termasuk Sejarah Melayu edisi Shellabear (pertama kali diterbitkan 1898) dan dalam Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) yang diselenggarakan pengeditannya oleh A. Samad Ahmad yang pertama kali diterbitkan pada 1979 (Kelompok Pemikiran Sastera Melayu, 2009 : 150).
Karya ini mempunyai banyak versi antaranya versi W. G  Shellabear, Munshi Abdullah dan versi  Winstedt (Raffles MN). Sulalatus Salatin adalah merupakan bergenre sejarah yang mengandungi lima belas bab kesemuanya. Karya agung ini menceritakan tentang perihal zaman kesultanan Melayu Melaka yang dikatakan di bawa dari Goa. Hal ini dapat dibuktikan dalam ayat berikut :
“Pada antara itu ada seorang Orang Besar, terlebih mulianya dan terlebih besar martabatnya daripada yang lain. Maka berkata ia kepada fakir, “ Hamba dengar ada Hikayat Melayu dibawa oleh orang dari Goa; barang kita perbaiki kiranya dengan adatnya, supaya diketahui oleh segala anak cucu kita yang kemudian daripada kita, dan boleh diingatkan oleh segala mereka itu”
                                                                        (Sulalatus Salatin, 2010 : xxi-xxii)
Dalam karya agung ini mengisahkan tentang zaman pemerintahan raja terdahulu seperti zaman pemerintahan kesultanan Melayu Melaka.  Pelbagai kisah yang boleh dijadikan tauladan kepada masyarakat pada hari ini. Walaupun karya ini berkisarkan tentang zaman pemerintahan raja-raja, karya ini tetap boleh dijadikan panduan hidup serta mendidik masyarakat pada hari ini. Terdapat banyak pemikiran yang bercorak Islam yang terkandung dalam Sulalatus Salatin meskipun agama Islam baru sahaja bertapak di Tanah Melayu pada ketika itu.



2.0 Pemikiran Islam dalam Sulalatus Salatin
Pemikiran  seperti yang saya bincangkan di bahagian abstrak tadi, ianya melibatkan tingkah laku seseorang. Jadi sekiranya seseorang itu mempercayai Allah dan ajaran agama Allah iaitu Islam, maka dia akan mengikuti ajaran agama itu lalu mentaatinya. Untuk melihat sejauh mana kepercayaan seseorang itu kepada Allah adalah dengan melihat tingkah lakunya yang menggambarkan pemikirannya seperti berkahwin mengikut cara Islam, mengucap dua kalimah syahadah, menerima ajaran Islam, berkelakuan baik, solat, dan lain-lain. Oleh itu, dalam melihat pemikiran Islam dalam Sulalatus Salatin, saya membahagikannya kepada enam perkara, iaitu :-
2.1 Penyebaran Islam
Kedatangan Islam ke alam Melayu bermula dengan pengislaman Merah Silu. Kedatangan Sheikh Ismail ke alam Melayu adalah untuk mencari sebuah negeri yang bernama Samundra lalu menyebarkan agama Islam di sana. Dalam Sulalatus Salatin ada menceritakan bahawa tujuan kedatangan Syeikh Ismail untuk menyebarkan Islam di Samudera adalah didorong oleh sabda Rasulullah SAW, iaitu :
“Pada akhir zaman kelak, ada sebuah negeri di bawah angin, Samundra namanya ; maka apabila kamu dengar khabarnya negeri Samundra itu, maka segeralah kamu pergi ke negeri itu, bawa isi negeri Samundra itu masuk Islam, kerana dalam negeri itu banyak wali Allah akan jadi ; tetapi ada seorang fakir di negeri Mutabari namanya, ialah kamu bawa serta kamu...”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 55)
Sepanjang perlayaran Syeikh Ismail ke Samundra, beliau ada singgah di beberapa buah negeri iaitu Mu’tabari, Fansuri dan Haru. Di setiap negeri tersebut, Syeikh Ismail akan menyebarkan agama Islam sehingga berjumpa dengan negeri Samundra. Di negeri Mu’tabari, Sultan Muhammad mendapat tahu bahawa tujuan kedatangan Syeikh Ismail adalah disebabkan oleh sabda Rasul Allah, lalu baginda sultan mahu turut serta dalam pelayaran tersebut menuju ke Samundra. Sultan Mahmud melantik anaknya sebagai raja untuk menggantikan diri baginda untuk memerintah kerajaan baginda.
Setelah sampai di Samundra, Merah Silu diislamkan oleh Syeikh Ismail dan diajarkannya kalimatul syahadat. Pada waktu malam, Merah Silu bermimpi bahawa dirinya berjumpa dengan Rasulullah s.a.w. Rasulullah meludahkan ludahnya ke dalam mulut Merah Silu. Apabila Merah Silu terjaga daripada tidurnya, dia mendapati bahawa bau tubuhnya seperti bau narawastu. Pada waktu siang pula, Syeikh Ismail meminta Merah Silu membaca al-Quran dan didapati Merah Silu dapat membacanya. Merah Silu menjadi raja dan dinamainya Sultan Maliku’s-Salleh.
Kedatangan Islam ke Melaka pula adalah bermula daripada Raja Kecil Besar yang telah diislamkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w melalui mimpi. Diceritakan pada suatu malam Raja Kecil Besar bermimpi berjumpa Rasulullah. Rasulullah s.a.w mengajar baginda mengucap dua kalimah syahadat. Rasulullah s.a.w menitahkan baginda menukar nama kepada Sultan Muhammad Syah. Contoh petikan teks yang menggambarkan pengislaman Raja Kecil Besar ialah :
“Maka sabda Rasulullah pada Raja Kecil Besar, “Ucap olehmu : Asyhadu alla ilaha i’l Allah wa asyhadu anna Muhammad-ar-rasulullah.” Maka oleh Raja Kecil Besar seperti sabda Rasulullah s.a.w itu diturutnya.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 72)
Raja Kecil Besar sangat yakin telah bertemu dengan Rasulullah s.a.w kerana baginda mendapati bahawa kalam baginda seperti dikhatankan orang. Rasulullah s.a.w memberitahu bahawa keesokan hari pada waktu Asar akan sampai sebuah kapal dari Jeddah dan orang-orang dari kapal itu akan bersembahyang di pantai Melaka. Semasa waktu asar, memang benar terdapat sebuah kapal dari Jeddah tiba seperti yang dikatakan oleh Rasulullah. Orang-orang Melaka kehairanan melihat perilaku Syed Abdul Aziz iaitu orang yang terdapat dalam kapal itu bersembahyang. Lalu orang-orang kampung tidak kira laki atau perempuan semuanya masuk Islam.
2.2 Pekahwinan mengikut Islam
Selain itu, dalam Sulalatus Salatin ada juga menceritakan tentang tokoh terhebat iaitu Iskandar Zul-Karnain. Iskandar Zul-Karnain adalah anak Raja Darab yang berbangsa Rom. Raja Iskandar hendak melihat matahari terbit, maka baginda sampai di sebuah negeri yang bernama Hindi. Raja Kida Hindi menghimounkan segala rakyatnya tercetusnya peperangan antara kerajaan Raja Kida Hindi dengan kerajaan Raja Iskandar dan kemenangan berpihak kepada Raja Iskandar. Oleh sebab kekalahan menimpa Raja Kida Hindi, Raja Iskandar meminta Raja Kida Hindi memeluk Islam. Lalu raja Kida Hindi berimanlah kepada Allah dan memeluk Islam.
Raja Kida Hindi meminta agar Raja Iskandar berkahwin dengan puterinya yang bernama Puteri Syahrul-Bariyah. Raja Iskandar bersetuju untuk berkahwin dengan puteri Raja Kida Hindi. Dalam Sulalatus Salatin ada menceritakan bahawa perkahwinan Raja Iskandar dengan Puteri Syahrul-Bariyah adalah mengikut cara Islam dengan mas kahwinnya adalah tiga ratus ribu dinar emas. Dengan ini kita dapat lihat bahawa pada zaman tersebut telah mula mengikuti adat yang terdapat ajaran Islam. Contoh petikan teks mengenai perkahwinan tersebut adalah seperti berikut :
“Bahawa sudahlah hamba kahwinkan anak Raja Kida Hindi yang bernama Puteri Syahrul-Bariyah dengan Raja Iskandar. Adapun isi kahwinnya tiga ratus ribu dinar emas, redakah tuan hamba?” Maka sahut Raja Iskandar, “Redalah hamba.”
            (Sulalatus Salatin, 2010 : 6)
            Selain daripada kisah perkahwinan antara Raja Iskandar dengan puteri Raja Kida Hindi, terdapat kisah lain yang menunjukkan bahawa adat perkahwinan yang dilangsungkan mengikut cara Islam.  Perkahwinan Raja Ahmad dengan Raja Puspa Dewi menggambarkan bahawa mereka mengikuti syarat sah perkahwinan mengikut ajaran Islam iaitu adanya kadi. Contoh petikan tersebut ialah :
“Setelah datang pada ketika baik, maka Raja Ahmad pun diarak oranglah bergajah dengan selengkap perhiasan pakaian raja-raja; setelah sampai ke balairung, maka dinikahkan oleh kadi.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 286)

            Kedatangan Islam pasti akan memberi kesan kepada masyarakat yang menerimanya. Perubahan tersebut boleh dilihat dari segi tingkah laku, akidahnya, aktiviti sosial, kepercayaan dan lain-lain. Apabila kita menerima sesuatu agama, contohnya Islam, secara tidak langsung pemikiran kita juga akan dipengaruhi oleh agama yang kita anuti. Kebiasaannya, tingkah laku dipengaruhi oleh pemikiran kita. Dalam Sulalatus Salatin, kita dapat lihat beberapa contoh perwatakan yang menggambarkan perilaku beberapa orang watak yang berlandaskan ajaran Islam contohnya baik hati, bijaksana, berani dan sebagainya sejajar dengan sifat mulia Rasulullah s.a.w.
            Dalam Sulalatus Salatin menceritakan bahawa harta yang telah diberi oleh raja-raja, orang besar-besar, para menteri dan sebagainya digunakan untuk disedekahkah kepada fakir miskin semasa majlis perkahwinan Raja Iskandar dengan Raja Syahrul-Bariyah. Sifat bersedekah adalah sangat digalakkan oleh Rasulullah s.a.w dan barang siapa yang bersedekah akan memperoleh pahala. Contoh petikan teks tersebut adalah seperti berikut :
“Maka bangkit berdirilah segala raja-raja dan segala Orang Besar-besar dan para menteri dan hulubalang dan segala pendita dan ulama dan segala hukama menabur akan emas dan perak dan permata ratna mutu manikam kepada kaki Raja Iskandar, hingga tertimbunlah segala emas dan perak dan ratna mutu manikam itu di hadapan Raja Iskandar, seperti busut dua tiga timbunannya. Maka sekalian harta itu disedekahkan pada segala fakir dan miskin.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 6)

2.3 Mencontohi akhlak Rasul
Antara contoh bagi sifat dan akhlak yang mulia adalah suka menderma. Dalam Sulalatus Salatin juga dapat dilihat sifat tersebut menerusi perkahwinan Sultan Malikus Salleh dengan Puteri Ganggang. petikan teks yang menggambarkan situasi sifat menderma adalah seperti berikut :
“Telah sudah kahwin itu maka memberi kurnia akan segala hulubalang dan memberi derma akan fakir dan miskin dalam negeri Semunda itu daripada emas dan perak, dan akan Tun Perpatih Pandak.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 58)
Seterusnya, sifat kasih sayang atau penyayang juga adalah merupakan sifat yang dikehendaki oleh Islam. Sifat penyayang dapat dilihat melalui Betara Majapahit terhadap anak dan menantunya dalam Sulalatus Salatin. Sayang antara manusia dengan binatang adalah digalakkan, ini kan pula sayang antara sesama manusia. Selain daripada sifat kasih sayang, sifat hormat-menghormati juga terdapat dalam petikan teks di bawah. Sifat tersebut dapat dilihat melalui perwatakan Sultan Mansur Syah yang sangat menghormati ayahdanya. Contoh petikan teks adalah seperti berikut :
“Setelah itu maka Sultan Mansur Syah pun bermohonlah kepada Betara Majapahit bersama-sama isteri baginda. Maka kedua anakanda baginda laki isteri dipelu dicium baginda, beberapa puluh peti pakaian dan beratus orang dayang-dayang dibekalkan Betara akan anakanda baginda itu. Maka Sultan Mansur Syah pun bermohonlah kepada Betara, membawa isteri baginda turun ke perahu, diiringi segala dayang-dayang, inang pengasuh Raden Galuh.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 129)
            Seperti yang diketahui, Tun Perpatih Putih seorang yang bijak dengan menggunakan helah menyuruh raja China memakan kangkung untuk melihat wajah raja China tersebut. Dikisahkan bahawa raja China bertanya kepada Tun Perpatih Putih mengenai kegemaran orang Melaka, lalu Tun Perpatih Putih menjawab bahawa orang Melaka gemar memakan sayur kangkung. Dengan helah itu, Tun Perpatih Putih dapat melihat wajah raja China semasa raja tersebut makan kangkung. Sifat bijaksana seperti Tun Perpatih Putih amat digalakkan kerana ianya selari dengan sifat Rasulullah iaitu fatonah yang bererti bijaksana. Contoh petikan teks mengenai kisah tersebut adalah seperti berikut :
“Maka titah raja China kepada Tun Perpatih Putih, “Apa kegemaran orang Melaka?” Maka sembah Tun Perpatih Putih, “Sayur kangkung tuanku, jangan dikerat-kerat, belah panjang-panjang, iaitulah kegemaran kami semua orang Melaka makan, tuanku...kelihatanlah raja China duduk di atas kerusi dalam mulut naga pada mungkur kacanya. Maka barulah dapat dipandang dengan nyata oleh orang Melaka raja China  itu.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 133)
            Contoh lain yang berkaitan dengan kebijaksanaan yang terdapat dalam Sulalatus Salatin adalah melalui perwatakan Tun Perak. Negeri Siam ketika itu yang dikenali sebagai Syahru’n Nuwi merupakan sebuah kerajaan yang besar. Raja Bubunnya telah menghantar utusan ke Melaka meminta surat sembah. Sultan Muzaffar Syah enggan tuduk kepada Bubunnya. Baginda Bubunnya telah menghantar panglimanya Awi Cakri menyerang Melaka mengikut jalan air.
            Tun Perak tekah turun ke Melaka untuk membantu menentang serangan tersebut. Peliknya beliau bukan sahaja datang dengan para hulubalang tetapi juga dengan anak isteri mereka. Apabila ditanya, beliau menerengkan bahawa sekurang-kurangnya orang-orang Kelang akan mempertahankan bumi Melaka demi membela anak isterinya itu. Serangan Siam dapat dipatahkan. Tun Perak tidak dibenarkan pulang ke Kelang dan dijadikan bentara oleh baginda sultan. Melihat kebijaksanaannya, akhirnya Tun Perak dijadikan menteri bergelar Paduka Raja.
            Sifat atau akhlak yang lain adalah melalui perwatakan Sultan Alau’d-Din Riayat Syah. Baginda seorang pemerintah yang adil, bertanggungjawab dan berjiwa rakyat. Sultan Alau’d-Din Riayat Syah merupakan seorang pemerintah yang amat mementingkan keadilan. Baginda telah membina balai di simpang empat di tengah negeri bagi membolehkan orang ramai meletakkan semua harta yang ditemui atau diperoleh daripada pencuri agar dapat diambil semula oleh tuannya.
            Dalam Sulalatus Salatin juga menyatakan sifat baginda yang bersugguh-sungguh untuk membasmi pencuri. Baginda sultan telah menyamar memakai pakaian biasa dan berjalan tanpa teman kecuali Hang Isap berkeliling Melaka. Sifat baginda menggambarkan bahawa baginda cuba menjaga kesejahteraan rakyat dibawah pimpinan baginda dengan mengikut akhlak terpuji seperti yang disarankan oleh ajaran Islam. Contoh petikan teks yang menunjukkan baginda sultan seorang yang berjiwa rakyat dan bertanggungjawab adalah seperti berikut :
“Setelah Sultan Alau’d-Din Riayat Syah mendengar pencuri terlalu ganas itu,maka baginda memakai cara pakaian si pencuri. Maka baginda berjalan menyamar, tiada membawa teman; hanya Hang Isap dibawa baginda beserta pergi itu.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 173)
Selain itu, dalam Sulalatus Salatin juga terdapat banyak dialog yang menggunakan kata-kata yang mengaitkan dengan unsur Islam. Antaranya memgucapkan salam, penggunaan ‘InsyaAllah’, ‘Allah Taala’, ‘Rasul Allah’ dan lain-lain. Jika dalam percakapan yang kita lakukan mengandungi unsur-unsur Islam, maka tidak dinafikan lagi bahawa orang tersebut adalah yang beragama Islam dan beriman kepada Allah. Contohnya, Raja Kida Hindi telah menggunakan istilah ‘Insya-Allah’ dalam percakapanya dengan Perdana Menterinya. Kemudian, Perdana Menteri Raja Kida Hindi memberi salam kepada Nabi Khindir semasa bertemu dengan Nabi Khindir tersebut. Selain itu, dalam petikan di bawah juga kita dapat lihat bahawa Perdana Menteri mengucap puji kepada Nabi Khindir dengan memanggil Nabi Khindir ‘ya nabi Allah’. Contoh petikan adalah seperti berikut :
“Adapun setelah Menteri itu sampai kepada Nabi Khindir maka ia pun memberi salam, maka disahut leh Nabi Khindir salam Menteri itu, lalu disuruh duduk...berkatalah Perdana Menteri itu kepada Nabi Khindir alaihi s-salam, “Ketahuilah oleh tuan hamba, ya nabi Allah, bahawa rajahamba terlalu amat kasihnya akan Raja Iskandar...”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 5)
            Kepercayaan mengenai ajaran Allah dan kekuasaan Allah adalah menunjukkan bahawa seseorang itu beriman kepada Allah. Kepercayaan tentang hari kiamat, akhirat, kewujudan syurga dan neraka juga adalah merupakan salah antara rukun iman yang telah diturunkan oleh Allah. Dalam Sulalatus Saladin, terdapat beberapa kisah yang menggambarkan bahawa mereka percaya akan wujudnya kiamat dan akhirat, serta syurga dan neraka Allah dan lain-lain. Contohnya semasa perkahwinan Raja Iskandar, nabi Khindir telah membaca khutbah nikah lalu ada menyebut berkenaan dengan hari kiamat. Ini menunjukkan bahawa mereka yakin dan percaya akan berlakunya hari khiamat suatu hari nanti. Contoh petikan teks yang berkenaan adalah seperti berikut :
“...jangan lagi berputusan kiranya hingga hari kiamat. Bagaimana, kabulkah? Atau tidakah?”
(Sulalatus Salatin. 2010 : 6)
            Seterusnya, dalam Sulalatus Salatin juga, Sultan Pasai inginkan kepastian sama ada segala isi syurga dan neraka itu kekal atau pun tidak. Sultan menitahkan Tun Bija Wangsa untuk menjawab soalan baginda  tersebut. Biarpun soalan baginda seakan seperti belum mengetahui bahawa syurga dan neraka itu sememangnya wujud, tetapi kita dapat lihat bahawa baginda bersifat ingin belajar dan mengetahui tentang ajaran Allah Taala dengan lebih mendalam. Petikan teks tersebut adalah seperti berikut :
“Tuan, raja Besar menitahkan Tuan Bija Wangsa ke mari, bertanyakan masalah segala isi syurga dan isi neraka itu; kekalkah isi syurga itu, dan kekalkah isi neraka itu, atau tiadakah?”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 159)
            Keyakinan dan berserah kepada Allah Taala merupakan sifat yang perlu ada dalam setiap diri manusia yang beriman kepada Allah. Sifat sebegitu menggambarkan bahawa tiada lagi tempat yang perlu diharap dan bergantung melainkan satu-satunya kepada Allah. Sekiranya seseorang itu beriman kepada Allah, sudah pasti dia akan yakin dan berserah kepada Allah. Dalam Sulalatus Salatin, contoh yang saya jumpa iaitu melalui perwatakan Sultan Pahang yang menyerahkan takdir kepada Allah seperti yang dikatakan oleh Bendahara dan Seri Nara Diraja. Contoh petikan teks yang menggambarkan sifat tersebut adalah seperti berikut :
“Maka sembah Bendahara dan Seri Nara Diraja, “Kepada Allah Subha nahu wa taala tuanku serahkan paduka cunda itu, masakan patik sekalian lainkan dengan paduka cunda kedua itu,” maka terlalu sukacita Sultan Pahang mendengar kata Bendahara dan Seri Nara Diraja itu.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 302)

2.4 Mentaati perintah Allah
Kemudian, dalam Sulalatus Salatin ini juga terdapat beberapa contoh yang berkaitan dengan tingkah laku yang menggambarkan masyarakat dahulu memyembah dan mentaati Allah. Sebagai contoh, ada bukti menunjukkan bahawa ada yang melakukan solat, bertarawih, pembahagian harta pusaka mengikut cara Islam, bersunat, mengaji dan lain-lain. Dengan ini, dapat kita ketahui bahawa mereka yang melakukan amalan tersebut merupakan orang-orang yang beriman kepada Allah. Contoh yang pertama adalah berkenaan dengan amalan bersolat. Diriwayatkan dalam Sulalatus Salatin bahawa Sultan Maliku’l Mansur mengambil air sembahyang lalu sembahyang dua rakaat. Contoh petikan teks yang berkaitan adalah seperti berikut :
“Telah didengar Sultan Maliku’l-Mansur, baginda pun mengambil air sembahyang, lalu sembahnyang dua rakaat serta salam. Telah sudah sembahyang, maka baginda pun berbaring-baring di sisi kubur Sidi Asma Yaumi’d-Din, lalu baginda putus nyawa.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 65)
            Dalam Sulalatus Salatin, ada kisah yang  mengaitkan tentang raja yang  berangkat  ke masjid yang disamai seperti adat hari sembahyang tarawih. Oleh itu, kita dapat simpulkan bahawa pada ketika itu mereka  telah melakukan solat tarawih. Seterusnya, berkenaan dengan pembahagian harta pusaka yang diceritakan adalah tentang kisah Nizamu’l Muluk Akhbar Syah iaitu raja di Pahili di benua Keling yang telah memeluk Islam telah hilang. Maka anakanda baginda mahu membahagikan harta pusaka dengan adik-beradiknya mengikut hukum Allah. Sebagai contoh petikan teks yang telah diambil dalam Sulalatus Salatin adalah seperti berikut :
“Maka Raja Nizamu’l Muluk Akhbar Syah pun sudah hilang, maka anakanda baginda Raja Akhbar Muluk Kud Syahlah kerajaan, menggantikan ayahanda baginda. Maka baginda berbahagi pusaka tiga bersaudara, seperti dalam hukum Allah demikianlah diturutnya.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 80)
            Seterusnya, bagi seorang lelaki, mereka perlulah untuk berkhatan seperti yang diajar oleh agama Islam. Dalam Sulalatus Salatin, terdapat juga beberapa kisah yang menggambarkan rakyat dahulu telah mengikuti ajaran Islam dengan mengkhatankan anak lelakinya. Contoh petikan teks adalah seperti berikut :
“Raja Puspa Dewi dan raja Kesuma Dewi bertindik, serta menyunatkan Raja Ahmad.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 285)
“Hatta sampaikanlah umur Sultan Abdul jalil sembilan tahun, sekira-kira akan hendak dicucikan, maka baginda pun geringlah terlalu sangat; maka bertunggulah Bedahara dengan segala orang Besar-besar sekalian.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 308)
2.5 Wasiat berlandaskan Islam
Selain itu, wasiat yang dilakukan melalui kisah-kisah dalam Sulalatus Salatin dapat menggambarkan bahawa ianya dipengaruhi oleh pemikiran Islam. Kita ambil contoh melalui wasiat Sultan Mansur Syah dan juga Sultan Alau’d-Din Syah. Hasil perkahwinan dengan Rden Gakuh Cendera Kirana, Sultan mansur Syah memperoleh seorang putera bernama Raden Kelang. Putera inilah yang dihajatkan oleh baginda akan mewarisi tahta. Malangnya Raden Kelang mati ketika bertikam dengan orang mengamuk.
            Akhirnya Sultan Mansur Syah gering. Baginda memanggil Raja Ahmad (nama timbanganya ialah Raja Hussain) dan mengumumkan kepada para pembesar bahawa putera itulah yang akan mengantikan baginda. Baginda mewasiatkan kepada para pembesar agar menjaga dan memaafkan sebarang kesilapan puteranya yang masih mentah itu, Wasiat baginda kepada puteranya pula ialah agar mementingkan keadilan dan permuafakatan dalam mentadbir negara. Dalam wasiat baginda kepada Raja Ahmad, kita dapat lihat banyak nasihat baginda kepada Raja Ahmad berkaitan dengan soal agama, pemerintahan, dan kehidupan.  Contoh petikan teks yang berkenaan dengan wasiat Sultan Mansur Syah adalah seperti berikut :
“ Maka titah Sultan Mansur Syah pada sekalian, mereka itu,”Ketahuilah olehmu sekalian, bahawa dunia ini telah lepaslah rasanya daripada genggamanku;melainkan negeri akhiratlah penghadapanku. Adapun pertaruhkulah pada Bendahara dan segala Orang Kaya-kayasekalian, anakkita Ahmad ialah ganti kita pada tuan-tuan sekalian.Jikalau barang sesuatu salahnya, hendaklah dimaafkan olehtuan-tuan sekalian,kerana ia budak yang bebal, tiada tahu istiadat.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 171)
“...maka titah baginda, Hei anakku, ketahui olehmu dunia ini sekali-kali tiada kekal adanya. Yang hidup itu sedia akan mati juga sudahnya; iman semourna dan pekerti yang baik, itulah yang kekal disebut orang selama-lamanya. Adapun peninggalan aku ini, hei anakku, hendaklah engkau berbuat adil sangat-sangat, dan jangan engkau mengambil hak orang tiada sebenarnya. Makan haqu’I-adam terlalu besar dosanya, tiada diampuni Allah S.w.t...”
(Sulalatus Salatin, 2006 : 172)
            Dalam wasiat Sultan Alau’d-Din Syah, terdapat banyak pesanan dan nasihat yang baginda berikan kepada anakanda baginda iaitu Raja Mamad. Segala wasiat yang dipesan oleh baginda adalah bercorak Islam kerana baginda banyak mengingatkan anakanda baginda mengenai pemerintahan sebagai sultan, perlu taati perintah Allah, tentang dosa dan sebagainya. Contoh petikan teks berkenaan dengan wasiat tersebut adalah seperti berikut :
“Maka Sultan Alau’d-Din pun terlalu sukacita mendengar segala mereka itu. Maka Baginda memandang kepada  muka anakanda baginda, Raja Mamad, maka titah  baginda, “Hei anakku, adapun engkau hendaklah banyak-banyak sabar, dan ampunmu akan segala hamba sahayamu, dan baik-baik memelihara akan dia; kerana firman Allah Taala Inna’llahu ma’as sabirin, yakni bahawa Allah Taal serta pada segalayang sabar. Dan jikalau datang kepada dua pekerjaan, suatu olehmu pekerjaan Allah, dan suatu pekerjaan dunia, maka dahulukan olehmu pekerjaan Allah daripada pekerjaan dunia. Hendaklah engkau sangat-sangat menyerahkan dirimu kepada hadrat Allah Taala yang akan memelihara akan kamu, kerana wa man yatawakkal ‘ala’llah. Dan segala anak Melayu bagaimanapun besar dosanya, jangan olehmu diaifi dia, dan sampai kepada hukum syarak dosanya derhaka, bunuhlah; kerana segala Melayu itu ketanahanmu, seperti kata Arab Al-‘abadi tinu’l-maulahu, yang hamba itu tanah...”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 186-187)
2.6 Mendalami ilmu agama
Ajaran agama Islam amat menggalakkan manusia untuk menimba ilmu lebih-lebih lagi ilmu keagamaan. Sifat ilmu yang terlalu luas dan tidak akan putus. Dalam bidang keagamaan, antara contoh ilmu yang boleh dipelajarai ialah berkaitan dengan ilmu, tauhid, tasawuf, usuluddin, tasawwur, dan lain-lain. Ilmu-ilmu sebegitu biasanya akan disebarkan oleh para alim dan ulama. Dalam Sulalatus Salatin ada mengisahkan tentang seorang pendita iaitu Maulana Abu Ishak yang handal dalam bidang tasawuf.
Maulana Abu Ishak telah mengarang sebuah kitab dengan dua bahasa yang bertajuk Duri’l-Mazlum. Maulana Abu Ishak digambarkan sebagai seorang yang taat dengan perintah Allah dan seorang yang banyak beribadat kepada Allah. Ini dapat dibukti melalui percakap bondanya yang mengatakan bahawa Maulana Abu Ishak hanya mengambil dua kali sahaja air sembahyang pada setiap bulan. Dengan ini kita dapat lihat bahawa Maulana Abu Ishak seorang yang tekun beribadat kepada Allah.
            Anak murid Maulana Abu Ishak iaitu Maulana Abu Bakar telah belajar Kitab Duri’l Mazlum. Tujuannya adalah untuk menyebarkan Islam di negeri yang belum menerima Islam. Maulana menumpang kapal yang belayar dari Jeddah ke Melaka. Tibanya di Melaka disambut baik oleh Sultan Mansur Syah. Kemudian, Sultan Mansur Syah telah berguru dengan Maulana Abu Bakar. Selain daripa Sultan Mansur Syar, Orang Besar-besar Melaka pun turut berguru dengan anak murid Maulana Abu Ishak itu kecuali Kadi Yusuf. Dengan ini kita dapat lihat bahawa Sultan Mansur Syah dan pengikutnya adalah merupakan manusia yang suka belajar dan menghargai ilmu, lebih-lebih lagi ilmu keagamaan.
            Contoh petikan teks yang menggambarkan Sultan Mansur Syah dan Orang Besar-besar berguru dengan Maulana Abu Bakar adalah seperti berikut :
“Maka Kitab Duri’l-Mazlum itu disuruh baginda arak lalu ke balirung. Maka Sultan Mansur Syah pun bergurlah pada Maulana Abu Bakar; maka sangatlah dipuji oleh Maulana Abu Bakar akan Sultan Mansur Syah, terlalu amat terang hati; banyaklah ilmu diperoleh baginda... Maka segala Orang Besar-besar Melaka sekaliannya pun bergurulah pada Maulana Abu Bakar, melainkan Kadi Melaka yang tiada berguru, Kadi Yusuf namanya.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 157-158)
            Dikisahkan dalam Sulalatus Salatin, selain daripada Maulana Abu Ishak dan Maulana Abu Bakar, terdapat seorang lagi pendeta yang bernama Maulana Sadar Jahan yang datang ke Melaka melalui kapal dari Jeddah. Pendeta tersebut digambarkan seorang yang terlalu alim. Sultan Mahmud Syah pada ketika itu telah berguru dengan Maulana Sadar Jahan manakala anakanda baginda iaitu Raja Ahmad turut sama mengaji. Maulana Sadar Jahan pernah menasihati Seri Rama yang mabuk kerana Seri Rama didapati meminum arak. Nasihat pendeta itu mencerminkan dirinya sebagai seorang yang patuh arahan Allah dan boleh dijadikan ikhtibar. Contoh petikan teks tersebut adalah :
“Maka kata Makhdum Sadar Jahan, “Al-khamru ummu’l-khabaith,” ertinya: arak itu ibu segala najis.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 246)

            Selain itu, dalam Sulalatus Salatin juga ada menceritakan bahawa Sultan Alau’d-Din juga turut menghantar anakanda baginda iaitu Raja Muzaffar dan Raja Fatimah belajar mengaji. Baginda menitahkan kepada Tun Kamal Wangsa disuruh ajar mengaji kepada kedua-dua orang anakanda baginda. Dengan ini kita dapat ketahui bahawa Sultan Alau’d-Din Riayat Syah menitikberatkan soal ilmu agama terhadap anakanda baginda. Contoh petikah teks yang berkaitan adalah seperti berikut :
“Setelah itu maka dititahkan Sultan Alau’d-Din pada Tun Kamal Wangsa disuruh ajar mengaji; takdir Allah dengan segera baginda kedua saudara tamatlah mengaji.”
(Sulalatus Salatin, 2010 : 292)







3.0 Kesimpulan
Dalam Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu sebenarnya banyak menceritakan kisah yang mitos berbanding dengan kisah yang berunsurkan Islam. Walau bagaimanapun, masih terdapat beberapa kisah yang menujukkan kemegahan agama Islam biarpun Islam baru sahaja bertapak di alam Melayu. Agama yang dianuti oleh seseorang kebiasaannya akan mendorong daya pemikiran dan perilaku pengikutnya. Dengan ini dapat disimpulkan bahawa, kisah yang terdapat dalam Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu ini sememangnya didapati ada dipengaruhi oleh pemikiran Islam walaupun tidak banyak seperti kisah mitos. Hal ini demikian kerana, ajaran agama Islam mula mendapat sambutan dan mula tersebar luas dari semasa ke semasa pada zaman itu.







Rujukan
A.Samad Ahmad (2010). Sulalatus Salatin. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
            Pustaka.

Ali Ahmad (1999). Kisah-kisah Nabi Yusuf dalam Kesusasteraan Melayu. Kuala
            Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

D.Kathiresan (1998). Kajian Teks Sastera: Sulalatus Salatin. Selangor : Longman
            Malaysia Sdn Bhd.

Jelani Harun (2003). Pemikiran Adab Ketatanegaraan Kesultanan Melayu. Kuala
            Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.

Siti Hawa Haji Salleh (2009). Kelompok Pemikiran Sastera Melayu. Selangor :
            Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zalila Sharif dan Jamilah Haji Ahmad (1993). Kesusasteraan Melayu Tradisional.
            Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.



No comments:

Post a Comment